لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر مسجد شیعیان در عمان نه کشته برجا گذاشت


عکس آرشیف از یک ساحۀ شهر مسقط، پایتخت عمان
عکس آرشیف از یک ساحۀ شهر مسقط، پایتخت عمان

مقام‌ها در عمان روز سه شنبه ۱۶ جولای (۲۶ سرطان) گفتند که مهاجمان مسلح ناوقت شام دوشنبه بر یک مسجد شیعیان در آن کشور یورش بردند که در این رویداد به شمول سه مهاجم، نه نفر کشته شدند.

به گفتۀ مقام‌ها، چهار شهروند پاکستان و یک منسوب پولیس در میان کشته شدگان بوده و ۳۰ شهروند کشورهای مختلف و منسوبان امنیتی در این رویداد زخمی شده اند.

وزارت خارجۀ پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حملهٔ "تروریستی" بر مسجد علی بن ابی طالب، در ناحیۀ ولید الکبیر در شهر مسقط، پایتخت عمان، صورت گرفته است.

حمله بر این مسجد در کشور با اکثریت سنی عمان در زمانی به وقوع می‌پیوندد که شیعیان در آن کشور مانند مسلمانان شیعه در سایر کشورهای اسلامی، مراسم عزاداری ماه محرم و عاشور را بر گزار کرده اند.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت این حمله را به دوش گرفته و نیز ویدیویی از جریان درگیری مهاجمان انتحاری این گروه با نیروهای عمانی را در شبکه اجتماعی تلگرام نشر کرده است.

سفارت پاکستان در عمان ویدیویی را در شبکۀ اجتماعی ایکس نشر کرده است که سفیر آن کشور را در حال عیادت از قربانیان این رویداد در شفاخانه نشان می‌دهد.

سفارت ایالات متحده در مسقط با نشر بیانیه‌ای گفته است که گزارش‌ها را در پیوند با این رویداد بررسی می‌کند. در بیانیه آمده است: "شهروندان ایالات متحده باید مراقب باشند و خبرها را نظارت و رهنمودهای مقام‌های محلی را عملی کنند."

عمان در تنش‌های منطقه‌ای در شرق میانه بی‌طرفی خود را حفظ کرده و در مناقشات، به شمول تنش میان ایالات متحده و ایران، برای میانجی‌گری تلاش کرده است.

کشور شاهی عمان حدود چهار میلیون جمعیت دارد که بر اساس آمار رسمی، حدود ۴۰ درصد باشندگان آن کشور کارگران خارجی، به ویژه شهروندان کشورهای جنوب آسیا اند.

مراسم محرم و عاشورا گاهگاهی در شماری از کشورها شاهد تنش میان مسلمانان شیعه و سنی بوده است، اما وقوع چنین رویدادها در عمان بی‌پیشینه بوده است.

افغانستان در بیش از دو دهۀ گذشته، چندین بار شاهد حملات مرگبار بر عزاداران شیعه در جریان ماه محرم بوده که در آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شده اند.

در سال ۲۰۱۵ در حملۀ انتحاری بر یک مسجد مسلمانان شیعه در کویت کم از کم ۲۷ نفر کشته و حدود ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت آن حمله را به دوش گرفت.

در همان سال – ۲۰۱۵ – در جریان یک هفته دو حمله بر مساجد شیعیان در عربستان سعودی صورت گرفت که در آن کم از کم ۲۵ نفر کشته شد و گروه دولت اسلامی مسوولیت گرفت.

این مطلب بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس تهیه شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG