لینک های دسترسی

Breaking News

ناآرامی در بنگله‌دیش؛ محکمۀ عالی قانون جنجالی استخدام در مشاغل دولتی را فسخ کرد


اعتراض دانشجویان به طرح انتصاب مشاغل حکومتی در بنگله دیش
اعتراض دانشجویان به طرح انتصاب مشاغل حکومتی در بنگله دیش

محکمۀ عالی بنگله دیش، روز یکشنبه ۲۱ جولای (۳۱ سرطان)، قانون جنجال برانگیز استخدام در سکتور خدمات ملکی را فسخ کرد، اما با وصف صدور این حکم، دانشجویان که علیه این قانون در سراسر کشور دست به تظاهرات زدند، به مظاهرات شان ادامه داده اند.

تاکنون کم از کم ۱۵۱ نفر، به شمول پولیس، در درگیری‌های مرتبط به اعتراض ها در سراسر بنگله دیش کشته شدند.

این اعتراض‌ها به خاطر "سهمیه بندی سیاسی و تبعیض‌آمیز" مشاغل حکومتی آغاز شد به یکی از بدترین ناآٰرامی ها در طول صدارت شیخ حسینه، صدراعظم بنگله دیش، مبدل شد.

پس از آنکه پولیس ضد شورش نتوانست نظم را برقرار کند، سربازان در شهرها در سراسر بنگله دیش به گزمه آغاز کردند. با قطع سراسری انترنت از روز پنجشنبه هفته قبل به اینسو، انتقال معلومات به خارج از بنگله دیش شدیداً محدود شده است.

قرار بود که محکمه عالی بنگله دیش ماه آینده در مورد قانون استخدام در مشاغل ملکی حکم کند، اما با تشدید درگیری های مدنی، رای خود را صادر کرد.

شاه منجور حق، یک وکیل شامل در این قضیه، به خبرگزاری فرانس پرس گفت که محکمه، بعد از صدور این حکم، از دانشجویان معترض خواهان "بازگشت به صنوف" شده است.

این حکم، تعداد مشاغل اختصاص داده شده را از ۵۶ فیصد به هفت فیصد تقلیل داد ولی قادر به برآورده ساختن تقاضاهای معترضان نشد.

طبق این طرح، پنج درصد مشاغل حکومتی به فرزندان "جنگجویان آزادی" که در جنگ آزادیبخش بنگله دیش علیه پاکستان در سال ۱۹۷۱ شرکت کردند، اختصاص یافت که از ۳۰ فیصد کاهش یافته است.

یک فیصد این مشاغل به جوامع قبیله‌ای و یک فیصد دیگر برای افراد دارای معلولیت و معیوبیت و یا کسانی که تحت قانون بنگله دیش، خود را جنس سوم می‌خوانند، اختصاص یافته است.

طبق این حکم محکمه، انتصاب ها به ۹۳ فیصد دیگر مشاغل بر اساس شایسته سالاری صورت خواهد گرفت.

اعتراض گسترده دانشجویان به گزینه اختصاص مشاغل در بخش "جنگجویان آزادی" است که به گفته منتقدین از این بخش برای دادن مشاغل حکومتی به حامیان حزب عوامی لیگ مربوط به شیخ حسینه صدراعظم بنگله دیش، استفاده می‌شود. دانشجویان معترض خواهان حذف کامل این بخش همراه با بخش مربوط به زنان و ولسوالی های مشخص شده در آن کشور اند.

یک عضو گروه دانشجویان علیه تبعیض، که گروه اصلی مسوول طراحی این اعتراض‌ها می‌باشد، بدون ذکر نامش به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که آنان"از حکم محکمه استقبال می‌کنند" ولی اعتراض خود را تا زمانی ادامه خواهند داد که حکومت حکمی را صادر کند که بازتابدهندۀ خواسته‌های معترضان باشد.

در حالیکه طبق آمار حکومت بنگله دیش، حدود ۱۸ میلیون جوان در این کشور بیکار است، این طرح باعث خشم فارغان دانشگاه‌ها شده است.

اظهارات شیخ حسینه که معترضان را به بنگله دیشی‌هایی ربط داد که با پاکستان در طول جنگ این کشور برای استقلال همکاری کردند، باعث تشدید بیشتر این تنش شد.

پییر پراکاش، رییس گروه بحران آسیا، به خبرگزاری فرانس پرس گفت که به جای رسیدگی به تقاضا‌های معترضان "عملکرد حکومت باعث تشدید وضعیت شد".

از سوی دیگر، به روز شنبه، قیود بر گشت و گذار در بنگله دیش نافذ شد. اسد الزمان خان، وزیر داخلۀ بنگله دیش، گفته است که این قیود تا زمانیکه "وضعیت بهبود یابد" نافذ باقی می‌ماند. او گفت که به اضافه آتش زدن عمارات حکومتی و مراکز پولیس توسط معترضان، آتش‌سوزی در مترو باعث از کار افتادن سیستم خط آهن شد.

او ابراز داشت که معترضان دست به "فعالیت‌های تخریبکارانه‌" می‌زنند که هدف آن حکومت است و نیز حزب بی ان پی و حزب جماعت اسلامی را مسوول تحریک خشونت ها خواند.

وزارت خارجه ایالات متحده، به روز شنبه، به امریکایی ها هشدار داد تا از سفر به بنگله دیش خودداری کنند و اضافه کرد که ایالات متحده، به دلیل این ناآرامی مدنی، به انتقال برخی از دپلومات های این کشور با خانواده هایشان از بنگله دیش آغاز خواهد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG