لینک های دسترسی

Breaking News

شکایت شالی کاران از بلند بودن قیمت کود کیمیاوی ـ بلخ


شکایت شالی کاران از بلند بودن قیمت کود کیمیاوی ـ بلخ
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:21 0:00

شماری از دهقانان شالی کار در ولایت بلخ با خرسندی از ممنوعیت کشت کوکنار می گویند که از حاصلات شالی راضی اند و اما بلند بودن قیمت تیل و کود کیمیاوی سبب می شود که آنان زیان ببینند.

عبدالقدیر، یکی از کشاورزان در ولسوالی شولگره ولایت بلخ می‌گوید از حدود ۴۵ سال به اینسو مصروف کشت شالی در زمین های خود است. او که امسال نزدیک به ۲۰ جریب زمین را شالی کشت کرده با رضایت از حاصلات و درآمد آن از حکومت طالبان می‌خواهد که برای توسعه زراعت و به صورت خاص رشد کشت شالی در ولایت بلخ باید دهقانان را همکاری کند.

به گفتۀ این دهقان، اگر به توسعه کشت شالی توجه جدی صورت گیرد، حاصلات شالی در شمال افغانستان برنج مورد نیاز کشور را مرفوع خواهد کرد.

حفیظ الله یکی از دهقانان دیگر در ولایت بلخ کشت شالی را بدیل مناسب کوکنار خواند و افزود، در مناطقی که دسترسی به آب آسان باشد، حاصلات شالی به همان پیمانه بیشتر می باشد.

فصل کشت شالی در ولایت بلخ از ماه ثور آغاز می شود و در ماه میزان به حاصل رسیده و به بازار عرضه می شود. به گفتۀ دهقانان از یک جریب کشت شالی حدود ۱۶۰ سیر برنج به دست می آید.

برنج ولایت بلخ از برنج‌ های مشهور و مورد پسند در افغانستان است. ولسوالی‌ های شولگره، کشنده، شورتپه و کلدار ولایت بلخ، دارای آب و هوای مناسب برای کشت شالی اند.

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان در ولایت بلخ اعلام کرده که باران های امسال سبب افزایش کشت شالی در این ولایت شده و حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هکتار زمین در این ولایت شالی کشت شده است.

XS
SM
MD
LG