لینک های دسترسی

Breaking News

رونق کشت سویا در کشتزارهای ولایت بلخ


رونق کشت سویا در کشتزارهای ولایت بلخ
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:28 0:00

میزان علاقه مندی دهقانان در ولایت بلخ به کشت سویا در سال های اخیر افزایش یافته و دهقانان این کشت را بدیل مناسب کوکنار می دانند.

گل حسین ۳۸ ساله، یکی از دهقانان در ولسوالی شولگره ولایت بلخ، امسال حدود هشت جریب زمین خود را سویا کشت کرده است. او که تخم سویا را از یک موسسه دریافت کرده است به صدای امریکا گفت: "من یک هفت هشت جریب زمین را سویا بین کشت کرده ام. هر جریب را ۲۵ کیلوگرام تخم می ‌زنیم. در ماه جوزا باید کشت شود و تا ماه میزان محصول می‌دهد. تخم سویا در بازار آزاد کم پیدا می‌شود. یک دفتر تخمش را توزیع می کند و محصولات سویا بین را هم خودش خریداری می‌ کند."

گل حسین همچنان گفت که پس از برداشت گندم در زمین های خود سویا کشت کرده و از اینکه در یک سال دو بار از زمین خود حاصل می گیرد، خرسند است. این دهقان امیدوار است تا از یک جریب زمین حدود ۷۰ سیر سویا برداشت کند.

هرچند کشت سویا در افغانستان پیشینه طولانی ندارد، گل حسین این نبات را بدیل مناسب کشت کوکنار خواند و گفت: "تریاک حرام است و ما کشت نکردیم و نمی‌کنیم. اگر کشت هم کنیم خیر پیسه اش را نمی ‌بینیم. به مریضی و این و آن گم می‌شود. ما به همین مقدار کم قناعت داریم که حلال است و ضرر ندارد."

امسال هنوز فصل برداشت سویا فرا نرسیده و نرخ فروش آن نیز معلوم نیست؛ اما به گفته این دهقان سال گذشته یک سیر سویا در بازار در بدل ۳۴۰ افغانی به فروش می رسید. بر اساس آمار ریاست زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان در ولایت بلخ امسال در حدود ۱۵۰۰ جریب زمین در ولسوالی ‌های شولگره، شورتپه، دهدادی و کلدار این ولایت سویا کشت شده است‌.

XS
SM
MD
LG