لینک های دسترسی

Breaking News

کشت بادرنگ در گلخانه‌ها؛ دهقانان بلخ از نبود تخم‌های با کیفیت شکایت دارند


کشت بادرنگ در گلخانه‌ها؛ دهقانان بلخ از نبود تخم‌های با کیفیت شکایت دارند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:42 0:00

شماری از دهقانان در ولایت بلخ کشت بادرنگ در گلخانه‌ها را بدیل مناسب کشت کوکنار دانسته می‌گویند که اگر تخم‌های اصلاح شده و همچنان کود کیمیاوی با کیفیت در بازار عرضه شود، حاصلات آنان چند برابر افزایش خواهد یافت.

اشرف ۵۰ ساله یکی از کشاورزان در ولایت بلخ حدود ۱۵ سال پیش در دو جریب زمین خود گلخانه ایجاد کرده و هر سال در آن بادرنگ و سبزیجات دیگر را کشت می‌کند. او در صحبت با صدای امریکا کشت بادرنگ در گلخانه را بدیل مناسب کوکنار دانست و افزود که در یک و نیم دهه گذشته از طریق همین کشت مخارج زندگی خانواده خود را تامین کرده است.

این دهقان گفت که در یک سال دوبار بادرنگ و یکبار هم سبزیجات دیگر را در گلخانه‌اش کشت می کند. فصل اول بادرنگ را در ماه حوت کشت و در ماه سرطان حاصل آن را جمع آوری می کند و فصل دوم آن در ماه اسد کشت و در برج میزان به حاصل می‌رسد. به گفتۀ اشرف در زمستان نیز در گلخانه خود سایر سبزیجات را کشت می کند.

او سالانه از حدود دو جریب گلخانه خود نزدیک به ۲۵۰۰ سیر بادرنگ در دو فصل برداشت می کند و عاید خوبی نیز از آن به دست می آورد. اشرف از حکومت طالبان خواست که با پشتیبانی از گلخانه داران، به رشد و توسعه زراعت در ولایت بلخ کمک کند.

XS
SM
MD
LG