لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت تحصیلات عالی طالبان زمان برگزاری آزمون کانکور را اعلام کرد


پس از ماه‌ها انتظار فارغان مکاتب در افغانستان، وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان تاریخ برگزاری آزمون کانکور سال جاری را اعلام کرد.

بر اساس این تصمیم طالبان، قرار است که آزمون کانکور سال ۱۴۰۱ به تاریخ ۱۳ میزان شروع و برای مدت سه روز ادامه یابد.

احمد تقی، سخنگوی این وزارت ناوقت روز پنجشنبه هشتم سپتمبر (۱۷ سنبله) با فرستادن یک پیام ویدیویی به خبرنگاران گفت که به زودی روند بایومتریک فارغان صنوف ۱۲ مکاتب در سراسر افغانستان آغاز می‌شود.

آقای تقی افزود: "امتحان کانکور به تاریخ ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه میزان گرفته می‌شود. روند بایومتریک در ولایات بزرگ به تاریخ ۱۱ و ۱۲، در ولایات متوسط به تاریخ ۱۳ و در ولایات کوچک به تاریخ ۱۴ ماه میزان انجام می‌شود."

هنوز معلوم نیست که امسال چه تعداد، فارغان صنوف ۱۲ مکاتب در آزمون کانکور سال ۱۴۰۱ اشتراک خواهند کرد. وزارت تحصیلات حکومت طالبان نیز دربارۀ حضور دختران در این امتحان کانکور معلومات نداده است.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، دورازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم در سراسر این کشور مسدود شد و در جریان یک سال گذشته، هیچ دانش‌آموز دختر از مکاتب این کشور فارغ نشده اند.

این در حالی است که سال گذشته به دلیل شیوع کروناویروس امتحان کانکور در افغانستان با تاخیر در ماه اسد گرفته شد، در حالی که سال‌های گذشته در اواخر فصل زمستان اخذ می‌شد.

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان تاکید کرده است که امتحان کانکور در مقایسه با گذشته "شفاف‌تر" خواهد بود و برای کسی هیچ‌گونه "ممانعتی" وجود نخواهد داشت.

پیش از این برخی از دانش‌آموزانی که قرار است امسال در امتحان کانکور شرکت کنند، از مسوولان وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان خواسته بودند که آیندۀ هزاران دانش‌آموز را که چشم امید به کانکور بسته اند، در نظر بگیرند و راه بیرون‌رفت از مشکل را پیدا کنند.

امتحان کانکور در حالی به تعویق افتاده است که دانشجویان دختر و پسر که هم اکنون به پوهنتون‌ها می‌روند، شور و اشتیاق سابق را برای ادامۀ تحصیل ندارند. بر اساس یک نظرسنجی شبکۀ سلام افغانستان که در ماه‌های ثور و جوزای سال جاری انجام شده، انگیزۀ اکثر دانشجویان به ادامۀ تحصیل کاهش یافته است.

در این نظرسنجی با ۲۷۵ دانشجوی دختر و پسر از ۱۸ پوهنتون دولتی و خصوصی در ولایت‌های کابل، هرات، بلخ، قندهار و ننگرهار صحبت شده است. ۷۳ درصد دانشجویان گفته‌ اند که برای ادامۀ تحصیل انگیزۀ شان کاهش یافته ‌است یا هیچ انگیزه‌ ندارند.

در این نظرسنجی با ۳۸ استاد نیز مصاحبه صورت گرفته و ۶۳ درصد آنان گفته اند که برای تهیۀ مواد درسی و تحقیق هیچ انگیزه ندارند و یا انگیزۀ شان به شدت کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG