لینک های دسترسی

Breaking News

نمایندۀ ویژه امریکا بر ادامۀ پشتیبانی کشورش از مردم افغانستان تاکید کرد


نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان در سفرش به قطر، با مقام‌های این کشور و شماری از افغان‌ها در دوحه دیدار کرده و بر پشتیبانی ایالات متحده از مردم افغانستان و دفاع از حقوق آنان اطمینان داده است.

تامس وست، ناوقت روز جمعه ۱۴ اپریل (۲۵ حمل) در رشته پیام‌های در تویتر گفته است که با محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، صدر عظم و مطلق بن ماجد القحطانی، نمایندهٔ ویژهٔ وزارت خارجهٔ قطر در امور مبارزه با تروریزم و میانجی‌گری برای حل تنش دیدار و گفتگو کرده است.

آقای وست افزوده که در این دیدار، آنان وضعیت افغانستان را به بررسی گرفته اند. او افزوده است: "قطر یک شریک حیاتی است، زیرا ما به دنبال حفاظت از منافع ایالات متحده، حمایت از مردم افغانستان و دفاع از حقوق آنها استیم."

وزارت خارجهٔ امریکا به تاریخ ۱۱ اپریل (۲۲ حمل) از آغاز سفر هفت روزه نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان به قطر، امارات متحدۀ عرب و ترکیه خبر داده و گفت که آقای وست در این سفر افزون بر مقام‌های این کشورها، با چهره‌های سیاسی، خبرنگاران، فعالان مدنی، مدافعان حقوق ‌بشری و تاجران افغان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور افغانستان همچنان از دیدار با شماری از شهروندان افغانستان به شمول اعضای حکومت پیشین، مدافعان حقوق زن و فعالان جامعه مدنی در دوحه خبر داده است.

وست افزوده که در این دیدار، اشتراک‌کنندگان به ویژه اعضای "مجمع فکر آینده افغانستان" پیشنهادهای مختلفی را برای رسیدگی جامعه جهانی به مشکلات موجود در این کشور ارایه کرده ‌اند.

به گفتۀ وی، اشتراک‌کنندگان در مجمع مخالفت خود را با "درگیری مسلحانه" در افغانستان اعلام کرده و از گفتگو به عنوان یک راه‌حل در این کشور پشتیبانی کرده‌ اند.

نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان در حالی سفر هفت روزۀ خود را به قطر، امارات متحدۀ عرب و ترکیه آغاز کرده که اخیراً دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که طالبان از ورود کارمندان زن این سازمان به دفتر ولایت ننگرهار جلوگیری کرده است.

این اقدام طالبان واکنش‌های گستردۀ را به دنبال داشت و دو روز پیش، وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته بود: "جامعه جهانی به دنبال راه‌‌های حل‌ برای چالش‌های افغانستان است که با تصمیم‌های اخیر طالبان برای محدود کردن مشارکت زنان در عملیات‌های بشردوستانه و منع آن‌ها از فعالیت‌های حیاتی خود برای سازمان ملل متحد بدتر شده است."

طالبان پس از حاکمیت شان بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی را بر فعالیت کاری و آموزشی زنان و دختران در افغانستان وضع کرده اند. این گروه نه تنها زنان را از کار در دفاتر دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی، بلکه از رفتن به مکتب و پوهنتون نیز منع کرده اند.

طالبان فقط دختران را تا صنف ششم اجازه رفتن به مکتب می‌دهند. علاوه بر آن، زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی،‌ حمام عمومی و کلپ‌های ورزشی، نیز منع شده اند.

XS
SM
MD
LG