لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: ادعای واهی دربارۀ دیورند نمی‌تواند حقوق بین‌الملل را تغییر دهد


وزارت خارجۀ پاکستان در واکنش به اظهارات معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان، در مورد خط دیورند می‌گوید که طالبان با چنین ادعاها اذهان عمومی را از نگرانی‌های امنیتی اسلام‌آباد منحرف نسازند.

شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، به تازگی گفته است که افغانستان هیچگاهی خط دیورند را به رسمیت نشناخته و نمی‌شناسد.

در واکنش به این اظهارات، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجۀ پاکستان در اعلامیه‌ای گفت: "هر گونه ادعای خودخواهانه و واهی در مورد قانونی بودن و مقدس بودن مرز پاکستان و افغانستان نمی‌تواند حقایق جغرافیایی، تاریخی و حقوق بین‌الملل را تغییر دهد".

او به طالبان توصیه کرد که به جای تلاش جهت انحراف اذهان عمومی با چنین اظهارات، به نگرانی‌های امنیتی واقعی پاکستان رسیدگی کنند.

زهرا بلوج تاکید کرد که پاکستان به تسهیل تردد کاملاً تنظیم‌شدۀ افراد و کالاها در سراسر مرز پاکستان و افغانستان بر اساس هنجارهای روابط بین دولتی متعهد است.

او افزود: "ما به برداشتن گام‌ها در این راستا ادامه خواهیم داد".

پیش از این، انوارالحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان، در مصاحبه‌ای با تلویزیون طلوع گفته بود که خط دیورند یک مرز بین‌المللی میان افغانستان و پاکستان است.

او افزود: "نه تنها پاکستان، بلکه تمام جهان، ۲۰۶ عضو سازمان ملل متحد آنرا به حیث مرز میان دو کشور می‌شناسد."

به گفتۀ کاکر هر آنچه مقامات افغان در این مورد می‌‌گویند، بحث داخلی آنان است، اسلام‌آباد نه تنها دخیل نیست، بلکه به این موضوع علاقه‌‌ای نیز ندارد.

قبل از استانکزی،‌ نورالله نوری، سرپرست وزارت سرحدات،‌ اقوام و قبایل طالبان، حدود سه هفته قبل گفته بود که خط دیورند به مثابهٔ خط مرزی میان افغانستان و پاکستان نیست، بلکه یک خط فرضی میان دو کشور است.

نوری که به خاطر رفع مشکلات ناشی از مسدود شدن مرز تورخم به این گذرگاه سرحدی میان افغانستان و پاکستان سفر کرده بود، در مقابل کمره در پاسخ به سوالی گفت که افغانستان با پاکستان مرز "رسمی و صفری ندارد و خط دیورند یک خط فرضی" میان دو کشور است.

حکومت‌های پیشین در افغانستان در مورد مرزبندی دوران استعمار بریتانیا که به تاریخ ۱۲ اکتوبر سال ۱۸۹۳ میلادی صورت گرفت، با پاکستان اختلاف نظر دارند. این مرز در نتیجه توافق هنری دیورند، یک دپلومات وقت هند بریتانیایی و عبدالرحمان خان،‌ حاکم وقت افغانستان، صورت گرفت و و خط دیورند را به عنوان مرز میان افغانستان و هند بریتانیایی تعیین کرد.

پاکستان اعتراضات حکومت‌های افغانستان را رد کرده و گفته است که این مرز بین‌المللی را زمانی در سال ۱۹۴۷ میلادی به میراث گرفت که استقلال خود را از بریتانیا به دست‌ آورد. افغانستان و پاکستان بر مبنای موافقتنامه خط دیورند بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. تورخم، سپین بولدک و غلام خان از بندرهای مهم مواصلاتی می‌باشد.

گروه

XS
SM
MD
LG