لینک های دسترسی

Breaking News

هیاتی از قطر به هدف تمدید آتش بس موقت به اسراییل سفر کرده است


شماری از گروگان هایی که از قید حماس آزاد شده اند، توسط موتر کمیتهٔ صلیب سرخ بین المللی به داخل قلمرو اسراییل منتقل می‌شوند.
شماری از گروگان هایی که از قید حماس آزاد شده اند، توسط موتر کمیتهٔ صلیب سرخ بین المللی به داخل قلمرو اسراییل منتقل می‌شوند.

یک مقام رسمی روز شنبه ۲۵ نومبر (چهارم قوس) گفت که هیاتی از قطر وارد اسراییل شده است تا در مورد تمدید آتش‌بس موقت با مقامات آن کشور گفتگو کند.

آتش‌بس موقت-چهار روزه- که به میانجی‌گری قطر، مصر و ایالات متحده میان اسراییل و گروه حماس صورت گرفت، روز جمعه آغاز شد. گروه حماس روز جمعه ۱۳ گروگان را آزاد کرد و اسراییل نیز ۳۹ زندانی فلسطینی به شمول زنان و کودکان را آزاد کرد.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام رسمی گزارش داده است که هیات قطری همچنین تلاش می‌کند تا آتش‌بس موقت و آزادی گروگان‌ها و زندانیان بدون کدام مشکل صورت بگیرد.

در همین حال،‌ مقامات اسراییل گفته اند که ۱۴ گروگان اسراییلی قرار است روز شنبه از نزد گروه حماس آزاد شوند. در عوض، اسراییل نیز قرار است روز شنبه ۴۲ زندانی فلسطینی را آزاد کند.

بر اساس توافقی که میان اسراییل و حماس صورت گرفته است، این گروه در جریان آتش‌بس چهار روزه ۵۰ گروگان را آزاد می‌کند که در جریان حملات هفتم اکتوبر از اسراییل گروگان گرفته است. در عوض، اسراییل نیز ۱۵۰ زندانی فلسطینی را در این مدت از حبس آزاد خواهد کرد.

در همین حال، لندن برای راهپیمایی بزرگ حامیان فلسطینی آماده شده و انتظار می‌روند که ده‌ها هزار نفر در حمایت از فلسطینی‌ها راهپیمایی کنند. مقامات امنیتی لندن بیش از ۱۵۰۰ پولیس را در بین مناطق پارک لین و وایت‌ هال مستقر کرده تا امنیت متعرضان را تامین کند.

یک مقام اسراییلی به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که در آزای هر ۱۰ گروگان دیگر که از سوی حماس آزاد شود، یک روز آتش‌بس تمدید خواهد داشت.

با اینحال، وزیر دفاع اسراییل گفته است که این معامله به معنی پایان جنگ بر ضد حماس نیست و به گفتهٔ وی پس از پایان آتش‌‌بس موقت، حملات نظامی اسراییل با قدرت تمام و به سرعت بر ضد حماس از سر گرفته خواهد شد.

اما یک مقام قطری در دوحه، پایتخت آن کشور، ابراز امیدواری کرده است که تا در روز چهارم توافق به آتش‌بس موقت، توافقی دیگر میان اسراییل و گروه حماس شود و گروگان‌های بیشتر از غزه آزاد شوند.

جنگجویان گروه حماس در جریان حمله بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر، ۱۲۰۰ نفر را کشته و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند. در واکنش، اسراییل در چند هفتهٔ گذشته غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در اثر آن، به گفتهٔ مقام‌های صحی غزه، بیش از ۱۴هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان کشته شده اند.

پس از تبادله زندانیان فلسطینی و گروگان‌هایی که توسط حماس گروگان گرفته شده اند، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز جمعه ۲۴ نومبر گفت که عملی شدن توافق میان اسراییل و حماس فقط یک "آغاز" است و فرصت "واقعی" برای تمدید آتش‌بس موقت در نوار غزه وجود دارد.

بایدن در گفتگو با خبرنگاران در منطقهٔ نانتاکت ایالت ماساچوست، جایی که تعطیلات روز شکرگزاری را با خانواده‌اش سپری می‌کند، همچنین گفت که زمان آن فرا رسیده است تا برای ایجاد راه حل دو دولت-اسراییل و فلسطین-کار صورت بگیرد.

بایدن در پاسخ به این سوال که جنگ اسراییل و حماس برای چه مدتی دوام خواهد کرد، گفت که هدف اسراییل برای از بین بردن حماس یک ماموریت مشروع، اما دشوار است، بایدن افزود: "نمی دانم چقدر طول می‌کشد."

رییس جمهور ایالات متحده همچنین گفته است که دو زن امریکایی و یک کودک چهار سالهٔ امریکایی در میان افرادی اند که هنوز هم ناپدید اند.

در تهیه‌ٔ این گزارش از مطالب خبرگزاری‌های رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG