لینک های دسترسی

Breaking News

موج تازۀ انفجارها در لبنان صدها کشته و زخمی برجا گذاشت


تا کنون شمار قربانیان انفجار پیجرها و مخابره‌های دستی اعضای حزب‌الله به بیش از ۲۰ نفر و زخمی شدگان آن به بیش ۳۰۰۰ نفر رسیده است.
تا کنون شمار قربانیان انفجار پیجرها و مخابره‌های دستی اعضای حزب‌الله به بیش از ۲۰ نفر و زخمی شدگان آن به بیش ۳۰۰۰ نفر رسیده است.

مقام‌های لبنانی گفته اند که در موج تازۀ انفجارهای وسایل مخابراتی در آن کشور که روز چهارشنبه ۱۸ سپتمبر (۲۸ سنبله) به وقوع پیوست، ۲۰ نفر کشته و حدود ۴۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

روز سه شنبه نیز در انفجار مرموز و همزمان دستگاه‌های پیام‌رسان دستی (پیجر) اعضای حزب‌الله در بخش‌های مختلف لبنان کم از کم ۱۲ نفر کشته و حدود ۳۰۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

وزارت صحت لبنان روز چهارشنبه با نشر بیانیه‌ای گفته است که انفجار مخابره های "واکی تاکی" سبب کشته شدن ۲۰ نفر و زخمی شدن حدود ۴۵۰ نفر در آن کشور شده است.

انفجار مخابره‌های دستی اعضای حزب‌الله در بخش‌های مختلف لبنان، عمدتاً ساحات جنوب آن کشور صورت گرفته است.

یک منبع نزدیک به حزب‌الله به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که مخابره‌های "واکی تاکی" اعضای حزب‌الله در شهر بیروت در زمان خاکسپاری یکی از اعضای این گروه که در انفجارهای روز سه شنبه کشته شده بود، منفجر شدند.

گروه حزب‌الله که از حمایت ایران برخوردار است، اسراییل را به دست داشتن در انفجارهای روز سه شنبه متهم کرده و به انتقامگیری از این رویداد تعهد کرده است. هرچند اسراییل تا کنون در این مورد رسماً تبصره نکرده است.

پیش از این، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، به اعضای این گروه دستور داده بود که تلیفون‌های همراه را با خود حمل نکنند، زیرا به باور وی، اسراییل با استفاده از این وسایل، موقعیت آنان را تشخیص داده و بر آنان حمله خواهد کرد. او از کارمندان صحی نیز خواسته بود تا وسایل بی‌سیم را با خود حمل نکنند.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس که اکنون نزدیک به یک‌سال از آن می‌گذرد، حزب‌الله لبنان و نیروهای اسراییل، تقریباً هر روز با هم درگیری داشته اند.

انفجارهای اخیر وسایل مخابراتی اعضای حزب‌الله نگرانی‌ها را از گسترش تنش در منطقه بیش از بیش شدت بخشیده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس خبری با همتای مصری اش در شهر قاهره، همه طرف‌ها را ترغیب کرد تا از اقداماتی که سبب تشدید بیشتر منازعه می‌شود، پرهیز کنند.

انتونی بلینکن گزارش‌هایی را رد کرد که گویا واشنگتن از قبل در این مورد آگاهی داشته یا هم در آن دخالت داشته است. او گفت که ایالات متحده سرگرم گردآوری معلومات در مورد انفجار پیجرها در لبنان است.

گروه

XS
SM
MD
LG