لینک های دسترسی

Breaking News

یک مرد سوری از سوزاندن تورات در سویدن صرف نظر کرد


احمد ای، مرد سوری که قصد سوزاندن تورات را داشت
احمد ای، مرد سوری که قصد سوزاندن تورات را داشت

یک مرد سوری روز شنبه ۱۵ جولای (۲۴ سرطان)‌ پس از آن از پلان سوزاندن تورات، کتاب مقدس یهویادن، صرف نظر کرد که با محکومیت مقامات اسراییل و سازمان‌های یهودی مواجه شد.

این مرد ۳۲ ساله که شهروند سوریه است، گفت که قصدش سوزاندن تورات نه، بلکه اعتراض در برابر کسانی بود که قرآن را در سویدن آتش زدند.

پولیس سویدن روز جمعه ۱۴ جولای (۲۳ سرطان) گفت که برای تظاهراتی مجوز صادر کرده است که در برگیرندهٔ سوزاندن نسخه‌های تورات در بیرون سفارت اسراییل واقع در استکهلم، پایتخت آن کشور، است.

در واکنش به این اقدام،‌ اسراییل و سازمان‌های یهودی به اسرع وقت صدور مجوز برای این تظاهرات را محکوم کردند.

احمد ای، برگزار کنندهٔ این مظاهره گفت که هدف اصلی‌اش سوزاندن کتاب‌های مقدس نبوده، بلکه انتقاد در برابر آنعده افرادی بود که در ماه‌های اخیر نسخه‌هایی از قرآن را در سویدن آتش زدند، اقدامی که قوانین سویدن آن را ممنوع نمی‌کند.

احمد گفت:‌ "این پاسخی در برابر آنانی بود که قرآن را آتش زدند. می‌خواستم نشان بدهم که آزادی بیان از خود حد دارد که باید مد نظر گرفته شود. "

او در ادامه گفت:‌‌ "می خواهم نشان بدهم که باید به دیگران احترام کنیم. ما در یک اجتماع با هم زندگی می کنیم. اگر تورات،‌ انجیل و یا قرآن دیگر را آتش می‌زدم، اینجا ممکن جنگ در می‌گرفت. آنچه می‌خواستم نشان بدهم این است که چنین کار درست نیست. "

بر اساس درخواست که برای پولیس سویدن ارایه شده بود، قرار بود احمد ای روز شنبه در جریان مظاهره کتاب‌های تورات و انجیل را آتش بزند که به گفتهٔ او این اقدام احتمالی‌اش پاسخی به سوزندان قرآن است که در لفافهٔ‌ آزادی بیان صورت گرفته است.

پیش از این، راسموس پالودان، سیاست‌مدار راست‌گرای سویدنی، در ماه جنوری سال روان میلادی، نسخه‌ای از قرآن را در مقابل سفارت ترکیه به آتش‌کشید. این اقدام پالودان انتقاد در برابر ترکیه بود که در آن زمان مخالف پیوستن سویدن به عضویت ناتو بود.

پولیس سویدن به تاریخ ۲۸ جون ۲۰۲۳ که مصادف با روز نخست عید قربان بود،‌ برای سلوان مومیکا، یک مرد ۳۷ ساله عراقی مقیم سویدن، اجازهٔ اعتراض داد که نامبرده یک نسخۀ قرآن را در برابر بزرگترین مسجد جامع شهر استکهلم، پایتخت سویدن آتش زد. این دو رویداد آتش سوزی قرآن با محکومیت کشور‌های اسلامی مواجه شد.

پولیس سویدن گفته است که صدور مجوز مظاهره برای افراد به معنی اجازهٔ رسمی سوزاندن کتاب‌های مقدس نیست، اما هیچ قانونی در این کشور سوزاندن کتاب‌های مقدس را ممنوع نکرده است.

XS
SM
MD
LG