لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای بهبود روابط کابل با اسلام‌آباد؛ هیات طالبان به پاکستان می‌رود


بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، قرار است هیاتی به رهبری ملا شیرین آخند، والی قندهار، برای بهبود روابط تیره بین طالبان و حکومت پاکستان طی چند روز آینده به اسلام‌آباد سفر کند.

روزنامهٔ دان (Dawn) پاکستان در گزارشی روز یکشنبه ۳۱ دسمبر (۱۰ جدی) هدف اصلی سفر ملا شیرین آخند به اسلام‌آباد را تلاش برای بهبود روابط بین طالبان و حکومت پاکستان خوانده که طی ماه‌های اخیر روی معضل تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) تیره شده است.

در این گزارش آمده است: "تعاملات ملا شیرین آخند در اسلام‌آباد شامل ملاقات با [مقامات] استخبارات و وزارت خارجهٔ [پاکستان] نیز خواهد بود."

روزنامه دان در این گزارش در مورد نقش ملا شیرین آخند در حکومت طالبان معلومات داده و گفته است که او با مقامات بلندپایهٔ طالبان روابط نزدیک دارد و در امور نظامی و سیاسی نیز فعال است.

بر اساس گزارش این روزنامه، والی طالبان در قندهار به مسایل مربوط به پاکستان دخیل بوده و از سوی حکومت طالبان با گروه تحریک طالبان پاکستانی در ارتباط است.

حکومت طالبان تاکنون در مورد سفر والی این گروه به پاکستان اظهار نظر نکرده است.

این در حالی است که حکومت طالبان از مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جماعت علمای اسلام پاکستان دعوت کرده بود که برای بهبود روابط حکومت طالبان با اسلام‌آباد به کابل سفر کند.

مولانا فضل‌الرحمان روز پنجشنبه ۲۸ دسمبر (هفتم جدی) در یک کنفرانس خبری در اسلام‌آباد گفت که پس از انتخابات پارلمانی پاکستان در هشتم فبروری ۲۰۲۴ به افغانستان سفر خواهد کرد.

او گفت: "ثبات پاکستان نیاز افغانستان و استقلال افغانستان نیاز پاکستان است."

این در حالی است که برخی از خبرنگاران پاکستانی در شبکۀ اجتماعی ایکس از لغو سفر مولانا فضل‌الرحمان به کابل خبر داده اند، اما این موضوع به صورت رسمی تا اکنون تایید نشده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در مصاحبه با تلویزیون ملی دعوت مولانا فضل‌الرحمان به کابل را تایید کرده است.

مجاهد گفته است که مولانا فضل الرحمان برای جلوگیری از تبلیغات منفی علیه طالبان در پاکستان، به کابل دعوت شده است و به گفتۀ او، طالبان می‌خواهند واقعیت‌ها را به مردم پاکستان برسانند.

پس از حملات تروریستی اخیر در پاکستان، مقامات پاکستانی بارها طالبان را به حمایت از گروه تحریک طالبان پاکستان متهم کرده و گفته اند که این گروه از خاک افغانستان برای حمله به نیروهای امنیتی پاکستان استفاده می‌کند. اما طالبان افغان این اتهامات را رد کرده اند.

در آخرین مورد، دفتر ارتباطات عامهٔ اردوی پاکستان ناوقت روز پنجشنبه ۲۸ دسمبر (هفتم جدی) بدون ذکر نام کشور خاصی، در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را در مورد فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستان در یک "کشور همسایه" ابراز کرد.

در این بیانیه آمده است: "شرکت‌کنندگان کنفرانس از پناهگاه‌های امن گروه ممنوعه تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های تروریستی در کشور همسایه، تحرکات آزادانهٔ آنان و دسترسی آنها به سلاح‌های مدرن آگاه هستند و آن را برای امنیت پاکستان یک تهدید جدی می‌دانند و نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کنند."

اما مقامات طالبان به کرات این ادعاها را رد کرده و گفته اند که به هیچ کسی اجازه نمی‌دهند تا از خاک افغانستان علیه کشوری دیگر استفاده کند.

همچنان حکومت پاکستان در ماه اکتوبر تصمیم بر اخراج میلیون‌ها مهاجر افغان از آن کشور گرفت که اسناد قانونی اقامت را ندارند.

این دو موضوع سبب شده است که روابط میان حکومت طالبان و پاکستان پرتنش و تیره شود.

گروه

XS
SM
MD
LG