لینک های دسترسی

Breaking News

عباس ستانکزی: در‌های علم نباید به روی کسی بسته شود


شیر محمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجهٔ طالبان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
شیر محمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجهٔ طالبان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

شیر محمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان،‌ در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است که درهای علم نباید به روی کسی بسته شود.

ستانکزی در جریان بازدیدش از قنسولگری افغانستان در امارت متحدهٔ عرب گفته است که "علم برای زنان و مردان واجب است."

در ویدیویی که در رسانه‌ها منتشر شده، ستانکزی گفته است: "من شخصاً موافقم و همیشه در این باره صحبت کرده ام و همه دوستانم معتقدند که درهای علم نباید به روی کسی بسته شود.''

معاون سیاسی وزارت خارجهٔ طالبان همچنین گفته است که ''این حق همه است، چه مرد باشد و چه زن، علم بر آنها واجب است.''

معاون وزارت خارجه طالبان در این ویدیو افزود که او و همکارانش تلاش می‌کنند تا به مشکل آموزش دختران رسیدگی شود و دختران اجازه یابند به تحصیلات شان ادامه دهند.

ستانکری مانند شماری دیگر از مقام‌های طالبان گفته است ادارهٔ آنان تا حالا اعلام نکرده است که قطعا ً آموزش زنان را نمی پذیرد، و تاکید کرد که این یک تصمیم موقت است. به گفتهٔ این مقام ارشد طالبان، شماری زیادی از ''علمای دینی'' معتقدند که آموزش زنان و دختران باید آزاد باشد.

این نخستین بار نیست که معاون وزارت خارجهٔ طالبان به حمایت از آموزش دختران بالاتر از صنف ششم صحبت می‌کند.

ستانکزی در اواخر سپتمبر ۲۰۲۲ در نشست روز جهانی گردشگری در کابل گفت"یک ملت زمانی پیشرفت کرده می‌تواند که تعلیم در آن کشور رشد کند." او تاکید کرد که هیچ کسی از فرضیت تعلیم انکار نمی‌تواند و به گفتۀ او، همۀ مردم خواستار بازگشایی مکاتب دختران اند.

ستانکزی در آن نشست گفت که "اگر ما خدا را می شناسیم، اگر ما رسول را می شناسیم ، اگر ما از دین خبر می شویم، در دستگاه‌های تعلیمی از آن با خبر می شویم. به مراکز تعلیمی میرویم و در آنجا فرا می گیریم. اگر ما طیاره می سازیم، اگر ما اتم می سازیم ، اگر سرک می سازیم، به مراکز تعلیمی می رویم و بعداََ آنها را میسازیم."

ستانکزی همچنان گفت که بسته‌بودن مکاتب به روی دختران هیچ دلیل شرعی ندارد و تاکید کرد که تمام علمای جید افغانستان موافقت دارند که هرچه عاجل زمینۀ تعلیم دختران فراهم شود.

اما در عین نشست، محمد خالد حنفی،‌ سرپرست وزارت امر بالمعروف و نهی از منکر طالبان، از آموزش علوم غیر دینی، تفسیر متفاوت داشت.

حنفی در نشست روز جهانی گردشگری گفت:‌ "هر جا که بروید بسیار از تعلیم حرف زده می شود. تعلیم یک عمل مباح است و این یک موضوع علمی است. تعلیم دنیوی [غیر دینی] عالی جنابان،‌ مباح است؛ این مباح است. زمانیکه بین مباح و امیر تعارض به میان آید، حکم امیر واجب است."

دو تفسیر متفاوت در مورد تعلیم از سوی مقام های طالبان در حالی ارایه شده است که از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ به اینسو که طالبان بر افغانستان مسلط شده اند، نخست مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران در افغانستان مسدود شد و سپس در دسمبر ۲۰۲۲، طالبان دختران را از رفتن به پوهنتون‌ها نیز محروم کردند.

محرومیت دختران از ادامه با واکنش‌های شدید داخلی و بین المللی مواجه شده از جمله شورای همکاری‌های اسلامی گفته است که ممانعت زنان از تحصیل و کار در افغانستان خلاف "شریعت و سنت پیامبر" است.

طالبان گفته اند که آنان دختران را از ادامهٔ تحصیل منع نکرده و تلاش می‌کنند تا شرایط آموزش‌ آنان را فراهم کنند، اما تا حالا زمان مشخصی را برای برگشت دختران به مکتب تعیین نکرده اند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را برای روی دختران مسدود کردند و رفتن زنان به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حمام‌های عمومی را منع کردند.

این در حالی است که پس از گذشت نزدیک به ۲۰ ماه، به دلیل نگرانی‌های حقوق بشری و برخورد طالبان با زنان، حکومت طالبان را تا اکنون هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است.

کشورهای متعدد اسلامی مانند عربستان سعودی، ترکیه، اندونیزیا، قطر و مصر محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغان را خلاف آموزه‌های دین اسلام خوانده اند، اما طالبان به کرات از پالیسی‌های خود دفاع کرده و تاکید کرده اند که حکومتداری آنان برای اساس شریعت اسلامی صورت می‌گیرد.

جامعۀ بین المللی، به ویژه کشورهای غربی، بارها تاکید کرده اند که طالبان برای کسب مشروعیت بین المللی، ابتدا باید به رای و نظر مردم مراجعه کنند و حقوق افغان‌ها را تامین کنند، زیرا این یگانه راه برای بقای حکومت طالبان در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG