لینک های دسترسی

Breaking News

حدود ۳۰ درصد کودکان افغان با سطوح مختلف بحران گرسنگی مواجه اند – گزارش


اداره حفاظت از کودکان (Save the Children) با توجه به سیلاب‌های اخیر، خشکسالی و روند برگشت مهاجران افغان از ایران و پاکستان، از بحران گرسنگی در افغانستان هشدار داده است.

اداره حفاظت از کودکان گفته است که امسال ۶.۵ میلیون کودک افغان یا از هر ده کودک، حدود سه کودکان، با سطوح مختلف بحران گرسنگی مواجه خواهند شد.

این اداره روز دوشنبه ۲۷ می (هفتم جوزا) با نشر گزارشی گفت که تخمین زده می‌شود که در سال روان میلادی حدود ۲.۹ میلیون کودک زیر پنج سال از سوتغذیه حاد رنج ببرند.

همچنان بر بنیاد گزارش این اداره، از آغاز سال، تیم‌ها و کلینیک‌های صحی اداره حفاظت از کودکان در افغانستان، بیش از هفت‌هزار کودک مبتلا به سوتغذیه را درمان کرده اند.

ارشاد ملک، رییس اداره حفاظت از کودکان در افغانستان گفته است: "این آمار نشانه‌ای از نیاز شدید به حمایت مستمر از خانواده‌ها است، زیرا آنها شوک‌های پی در پی را تجربه می‌کنند. کودکان اثرات مخرب سه سال خشکسالی، سطح بالای بیکاری و بازگشت بیش از ۱.۴ میلیون افغان از پاکستان و ایران را احساس می‌کنند."

در همین حال، برنامه جهانی غذا به مناسبت ۲۸ می، روز جهانی تغذیه گفته است که در افغانستان سه میلیون کودک مبتلا به سوتغذیه هستند، اما این اداره ملل متحد فقط می‌تواند به ۱.۳ میلیون آنان رسیدگی کند.

برنامه جهانی غذا با نشر پیامی در ایکس گفته است: "پس از کاهش کمک‌ها در سال گذشته، شاهد افزایش پذیرش کودکان در کلینیک‌های سوتغذیه بودیم."

به گفتۀ این اداره ملل متحد، از رهگذر کمبود بودجه و بحران مالی در بخش کمک‌های بشری بیشترین آسیب متوجه کودکان می‌شود.

عدم مصوونیت غذایی

اداره حفاظت از کودکان گفته است که که ارقام جدید سازمان جهانی نظارت بر گرسنگی، پیش‌بینی می‌کند که ۲۸ درصد نفوس افغانستان یا حدود ۱۲.۴ میلیون نفر، تا قبل از اکتوبر امسال با عدم مصوونیت غذایی حاد مواجه خواهند شد.

بر اساس این برآورد، در این میان نزدیک به ۲.۴ میلیون نفر وضعیت اضطراری گرسنگی را تجربه خواهند کرد.

گزارش گفته است:‌ "این ارقام بهبود اندکی را در مقایسه با آخرین گزارش در اکتوبر ۲۰۲۳ نشان می‌دهد، اما بر نیاز مستمر به کمک تاکید می‌کند، زیرا فقر از هر دو افغان یکی آنرا متاثر می‌کند."

ارشاد ملک با تاکید بر اینکه به راه‌‌های حل درازمدت مبتنی بر جامعه جهت کمک به خانواده‌ها نیاز است، گفت که بهبود تعداد افرادی که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری سطوح حاد گرسنگی را تجربه کنند، دلگرم‌کننده است، اما بدون حمایت بیشتر جامعه بین‌المللی، این خطر وجود دارد که روند معکوس شود.

او گفته است: "تنها ۱۶ درصد از بودجه برای طرح پاسخ بشردوستانه امسال تا کنون تامین شده است، اما تقریباً نیمی از جمعیت به کمک نیاز دارند."

همچنان در این گزارش آمده است که باران‌های شدید و سیلاب‌های ناگهانی در ماه می در شمال افغانستان بیش از ۴۰۰ نفر را کشته، هزاران خانه را ویران کرده یا آسیب رسانده و زمین‌های زراعتی را تخریب کرده است.

اداره حفاظت از کودکان برای رسیدگی به سیلاب‌زدگان کلینیک سیار را ایجاد کرده که خدمات صحی از جمله سلامت روان و حفاظت از کودکان را به نیازمندان ارایه می‌کند.

این اداره گفته است که کودکان در مناطق سیل‌زده دسترسی محدودی به آب پاک دارند و به خاطر برخی از تکالیف ناشی از آب آلوده به تیم‌های صحی مراجعه می‌کنند.

اداره حفاظت از کودکان در حالی از سطوح گرسنگی هشدار داده و بر تمویل نیازهای بشری در افغانستان تاکید کرده که ملل متحد از قبل از کمبود بودجه برنامه‌هایش در افغانستان نگرانی کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG