لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: حدود هشت میلیون کودک واکسین سرخکان دریافت کرده اند


وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گزارش داده است که طی یک سال گذشته حدود هشت میلیون کودک در سراسر افغانستان واکسین سرخکان دریافت کرده اند.

این وزارت با نشر گزارش یک‌ساله‌اش گفته است که در سه مرحله کمپاین‌های تطبیق واکسین سرخکان در افغانستان تطبیق شده است.

بر اساس معلومات این وزارت در مرحله اول، یک میلیون و ۱۵۲هزار کودک در ۴۸ ولسوالی، یک میلیون و ۴۸۸هزار کودک در مرحله دوم در ۸۵ ولسوالی و در مرحله سوم نیز پنج میلیون و ۳۴۶هزار کودک در ۳۴ ولایت واکسین سرخکان دریافت کردند.

پیش از این، برخی از نهادهای بین‌المللی به شمول سازمان جهانی صحت از افزایش موارد سرخکان کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

سازمان جهانی صحت اعلام کرده بود که طی سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۱۸هزار واقعۀ سرخکان در سراسر افغانستان ثبت شده است که از این میان حدود ۳۰۰ کودک در اثر این بیماری جان باختند.

این در حالی است که آمار تازۀ سازمان جهانی صحت از بیماری سرخکان افزایش را نشان می‌دهد. این سازمان گزارش داده است که از اول جنوری تا اواسط اگست سال روان میلادی ۱۹هزار و ۴۲۰ واقعه مشکوک سرخکان در سراسر افغانستان ثبت شده است.

بر اساس گزارش از مجموع واقعات ۱۳هزار و ۷۵۱ فرد مبتلا به سرخکان کودکان کمتر از پنج سال بودند که بیش از ۴۷ درصد شان کودک دختر اند.

همچنان سازمان جهانی صحت ۵۵ مورد مرگ کودکان ناشی از سرخکان را در شش ماه نخست سال روان میلادی در افغانستان تایید کرده است.

این سازمان گفته است که مقایسه روند فعلی با روند میانگین تعداد موارد مشکوک گزارش‌شده طی سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌ها برای کنترول شیوع، هنوز موارد سرخکان با میزان بالاتری نسبت به سطح بومی این بیماری شیوع یافته است.

در این حال‌، سازمان ملل متحد، گفته است که میلیون کودک مبتلا با سوتغذی شدید در افغانستان، با تهدید مستقیم بیماری سرخکان نیز قرار دارند.

گروه

XS
SM
MD
LG