لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت از افزایش واقعات سرخکان در افغانستان ابراز نگرانی کرد


سازمان جهانی صحت می‌گوید که شمار موارد بیماری سرخکان در ماه نومبر در مقایسه با ماه گذشتۀ آن نزدیک به ۱۶ درصد افزایش یافته و بیشتر این بیماران کودکان زیر سن پنج سال بوده اند.

این سازمان ناوقت روز چهارشنبه هفتم دسمبر (۱۶ قوس) در گزارشی گفت که در جریان ماه گذشته، دوهزار و ۳۹۶ مورد سرخکان در سراسر افغانستان به ثبت رسیده است.

این سازمان افزوده که در جریان ماه گذشته میلادی، این بیماری جان هفت نفر را گرفته که اکثر آنان کودکان بوده اند.

به گفتۀ این سازمان، با فرا رسیدن فصل زمستان در افغانستان، ممکن موارد بیماری‌های تنفسی در این کشور افزایش یابد. این سازمان اضافه کرده که در این مورد آمادگی‌ها گرفته شده و در هفته‌های اخیر، صدها تن لوازم طبی به شمول دارو را به نقاط دور دست افغانستان انتقال داده است.

سازمان جهانی صحت اضافه کرده که به دلیل جلوگیری از افزایش واقعات سرخکان، دو روز پیش کمپاین سراسری سرخکان در افغانستان پایان یافت که در آن، ۵.۴ میلیون کودک، این واکسین را دریافت کردند.

پیش از این، وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفته بود که واقعات سرخکان در افغانستان دو برابر شده و همچنان در سال روان میلادی حدود ۲۵۹ کودک زیر سن پنج سال و ۲۳ کودک بالاتر از آن در اثر این بیماری جان باخته اند.

سازمان جهانی صحت علاوه کرده است که از ماه جنوری تا پایان اکتوبر امسال زمینه خدمات درمانی و مشورتی را برای ۱۰.۷ میلیون نفر در افغانستان فراهم کرده که به گفتۀ این سازمان، این رقم ۷۳ درصد هدف تعیین شده در سال ۲۰۲۲ بوده است.

براساس تخمین سازمان جهانی صحت، در سال پیشروی میلادی ۱۷.۶ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های صحی نیاز خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG