لینک های دسترسی

Breaking News

کمپاین 'صدای دختران افغان' برای دادخواهی از حق آموزش راه‌اندازی شد


فعالان تاکید کرده اند که تمام دختران افغان سزاوار فرصت برابر برای یادگیری و پیشرفت هستند
فعالان تاکید کرده اند که تمام دختران افغان سزاوار فرصت برابر برای یادگیری و پیشرفت هستند

صندوق حمایت از آموزش موسوم به "آموزش نمی‌تواند صبر کند" دومین دور کمپاین صدای دختران افغان را برای دادخواهی حق تعلیم دختران راه‌اندازی کرده است.

آموزش نمی‌تواند صبر کند (Education Cannot Wait)، صندوق جهانی آموزش در مواقع اضطراری و بحران‌های طولانی مدت در سازمان ملل است که از نتایج آموزشی باکیفیت برای دختران و پسران پناهنده، آوارگان داخلی و دیگر آسیب‌دیدگان از بحران حمایت می‌کند.

این نهاد گفته است که ۱۲ جون نقطه عطف غم‌انگیزی را برای حقوق بشر، حقوق کودکان و حقوق دختران رقم می زند و ۱۰۰۰ روز از زمانی که دختران از رفتن به مکتب متوسطه در افغانستان منع شدند، سپری می‌شود.

این کمپاین شامل آثار هنری الهام بخش، شعر، کاریکاتور و موارد دیگر از برخی از هنرمندان برجسته جهان، همراه با نقل قول‌های "قدرتمند و تکان‌دهنده" از دختران افغان است که حق آموزش آنها نقض شده، اما امیدوارند که دوباره حق شان تامین شود.

در این کمپاین رهبران جهانی و حامیان برجسته آموزش، به شمول نویسندگان، مدافعان حقوق زنان و دختران، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان اشتراک کرده اند.

نخستین کمپاین "صدای دختران افغان" در اگست ۲۰۲۳ راه‌اندازی شده بود.

گوردون براون، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای آموزش جهانی و رییس گروه نهاد (ECW) گفته است که جهان باید در حمایت از دختران افغان متحد شود.

براون تاکید است: "انکار حق برخورداری از آموزش باکیفیت یک امر شنیع و ناقض منشور ملل متحد، کنوانسیون حقوق کودک و حقوق اساسی بشر است. مردم در همه جان می‌توانند از طریق کمپاین جهانی صدای دختران افغان و با به اشتراک گذاشتن این داستان‌های شجاعت، امید و انعطاف‌پذیری برای حقوق بشر و عدالت جنسیتی مبارزه کنند."

یاسمین شریف، مدیر اجرایی این نهاد، گفته است تلاش‌های جهانی برا برای اطمینان از اینکه هر دختر نوجوان می‌تواند از حق خود برای تحصیل استفاده کند، دوباره احیا شود.

شریف گفته است: "تبعیض جنسیتی غیرقابل قبول است و فقط به افغانستان جنگ‌زده و مردم رنج کشیده‌اش آسیب می‌رساند. حق دختران برای تحصیل یک حق اساسی است که در قوانین بین‌المللی حقوق بشر ذکر شده برای مردم افغانستان – مردان، زنان، دختران و پسران – آموزش دختران نوجوان برای بازسازی افغانستان و اطمینان از برخورداری هر افغان از حق جهانی برای آموزش ضروری است".

سمیه فاروقی، قهرمان جهانی نهاد "آموزش نمی‌تواند صبر کند" گفته است که دختران در افغانستان قوی و مقاوم هستند و حاضر نیستند امیدها و رویاهای خود را رها کنند.

به گفتۀ فاروقی، هزار روز بدون دسترسی به آموزش، ظلم شدیدی برای دختران افغان است که عزم آنها باید با فرصت‌ها روبرو شود، نه موانع.

او گفته است: "هر روز که می‌گذرد، دختران بیشتری به دلیل عدم چشم‌انداز آینده مجبور به ازدواج می‌شوند. این باید متوقف شود. دنیا باید صدای دختران افغان را بشنود که فقط یک چیز می‌خواهند: تحقق اساسی‌ترین حق تحصیلی‌شان. با دسترسی به آموزش، دختران افغان می‌توانند در ساختن کشور ما سهیم باشند و تغییرات مثبتی برای جوامع ما باشند".

این فعال آموزش تاکید کرده است که تمام دختران افغان سزاوار فرصت برابر برای یادگیری و پیشرفت هستند و این وظیفه انکارناپذیر همه است که برای حق تحصیل و آینده شان مبارزه کنند.

بر اساس گزارش یونسکو، تقریباً ۸۰ درصد از دختران و زنان جوان در سن مکتب از تحصیل بازمانده اند و نزدیک به ۳۰ درصد دختران در افغانستان هرگز وارد آموزش ابتدایی نشده اند.

نهاد "آموزش نمی‌تواند صبر کند" گفته است که بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۱۸ ، ثبت‌نام در تمام سطوح آموزشی افغانستان ده برابر شد، از یک میلیون در سال ۲۰۰۱ به ۱۰ میلیون در سال ۲۰۱۸ و در اگست ۲۰۲۱ از هر ۱۰ دانش‌آموز در مکاتب ابتدایی، ۴ نفر دختر بودند، اما با ممنوعیت آموزش متوسطه و عالی دختران، ارزش چندین دهه آموزش و پیشرفت در این کشور از بین رفته است.

به باور این نهاد، در حال حاضر دختران و پسران در افغانستان در معرض خطر شدید خشونت مبتنی بر جنسیت، کار کودکان، ازدواج زودهنگام و سایر موارد نقض حقوق بشر هستند.

به تازگی صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) نیز گفته است که طی حدود سه سال گذشته، سه میلیارد ساعت درسی دختران در مکاتب افغانستان از دست رفته است.

کاترین روسل، رییس اجرایی یونیسف روز پنجشنبه ۱۳ جون (۲۴ جوزا) در اعلامیه‌ای گفت که برای ۱.۵ میلیون دختر، این محرومیت سیستماتیک نه تنها نقض آشکار حق آموزش آنهاست، بلکه منجر به کاهش فرصت‌ها و بدتر شدن سلامت روان آنان نیز شده است.

روسل تاکید کرد: "حقوق کودکان، به ویژه دختران، نمی‌تواند گروگان سیاست باشد. زندگی، آینده، امیدها و رویاهای آنها شایستۀ تعادل است".

اخیراً رواداری و مصور، دو نهاد حقوق بشری و حقوق آموزشی دختران و زنان کمپاین آنلاین را زیر نام اقرا (بخوان) آغاز کرده اند تا از این طریق صدای دختران دانش‌آموز را به گوش جهانیان برسانند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، این گروه مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بست. علاوه بر این، طالبان در دسمبر ۲۰۲۲ تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی را نیز ممنوع کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG