لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز تحریم بر ایران و بحث کابل و واشنگتن در مورد بندر چابهار


تحریم های اقتصادی ایالات متحدۀ امریکا بر ایران دوشنبه (۵ اکتوبر) اعمال می‌شود. این دور تحریم‌ها که به گفتۀ مقام‌های امریکایی شدید بوده عمده ترین سرچشمه های اقتصادی رژیم تهران را هدف قرار می‌دهد، اختلاف شدید واشنگتن و تهران را در مورد برنامۀ اتمی ایران، امنیت منطقه و دهشت افگنی جهانی نشان می‌دهد.

مقام‌های امریکایی گفته اند که هشت کشور از این تحریم‌ها به طور موقت معافیت نسبی خواهند داشت، اما ایالات متحده نامی از این کشورها نبرده است. افزون بر چین، هند و روسیه، افغانستان نیز روابط گستردۀ تجارتی با ایران دارد و در دو سال گذشته ایران یکی از بزرگترین شرکای تجارتی افغانستان قلمداد شده است.

حکومت افغانستان که در زد و بندهای یک و نیم دهۀ اخیر میان امریکا و ایران "بی طرفی" حفظ کرده بود، اکنون در مورد محدودیت‌های تحریم‌های ایالات متحده بر ایران بحث را با مقام‌های امریکایی آغاز کرده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، یکشنبه (۴ اکتوبر) با الیز ویلز، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور جنوب آسیا، در مورد بندر چابهار ایران صحبت کرد.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که "هردوجانب در مورد چگونگی تاثیر تعزیرات ایالات متحدۀ امریکا بالای بندر چابهار" صحبت کردند، اما خبرنامه در مورد جزئیات بحث، هیچ معلوماتی ارایه نکرده است.

ایران در سال‌های اخیر بندر چابهار را به این امید ایجاد کرد که زمینۀ تجارت و ترانزیت را میان هند، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی تسهیل ببخشد.

افغانستان که در سال‌های اخیر شاهد مشکلات فراوان ترانزیتی و تجارتی با پاکستان بوده است، چابهار را به دیدۀ یک بندر عمدۀ اقتصادی می‌نگرد.

با اینحال، مقام‌های ایرانی هشدار داده اند که وضع تحریم‌های امریکا بر تهران "دارای تبعات عظیمی بر نظم جهانی" بوده و صلح و ثبات منطقه را "لطمه" خواهد زد.

XS
SM
MD
LG