لینک های دسترسی

Breaking News

زنان معترض بار دیگر از دعوت طالبان برای اشتراک درسومین نشست دوحه مخالفت کردند


شماری از زنان معترض در شهر کابل
شماری از زنان معترض در شهر کابل

شماری از جریان‌های اعتراضی زنان در افغانستان بار دیگر به برگزاری سومین نشست دوحه که قرار است به میزبانی ملل متحد در قطر برگزار شود، اعتراض کرده و ضمن مخالفت از دعوت طالبان در این نشست، خواستار فشارهای بیشتر بر این گروه شده‌اند.

این زنان معترض روز جمعه ۳۱ می (۱۱ جوزا) با نشر اعلامیه‌های جداگانه گفته‌اند طالبان به گونۀ سیستماتیک به نقض حقوق زنان در افغانستان ادامه داده‌ و باید از حضور این گروه در نشست‌های بین‌المللی جلوگیری شود.

ملل متحد گفته است که سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه، پایتخت قطر، به میزبانی منشی عمومی این سازمان، برگزار خواهد شد.

ملل متحد هدف این نشست را افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به "شیوۀ منسجم و هماهنگ" بیان کرده است.

در همین حال، یکی از گروه‌های حامی حقوق زنان در افغانستان موسوم به"جنبش‌ شنبه‌های ارغوانی" ضمن مخالفت با دعوت طالبان در سومین نشست دوحه به میزبانی قطر، خواستار فشارهای بیشتر جامعه بین‌المللی بر گروه طالبان شده است.

این جریان افزوده که در نزدیک به سه سال گذشته، اعضای آن از جامعه بین المللی بارها خواسته‌اند که "حضور تروریستان و طالبان را در نشست‌های جهانی عادی سازی نکنید."

اما به گفتۀ اعضای این جریان حامی حقوق زنان، ملل متحد برخلاف خواست آنان تلاش کرده تا طالبان را به نشست‌های بین‌المللی دعوت کند.


در اعلامیه این جنبش آمده است: "سازمان ملل متحد با این تصمیم و با کم اعتبارسازی ارزش‌های حقوق بشری که مدعی آن است، یک‌بار دیگر ثابت نمود که برخلاف ادعای این سازمان، حقوق بشر و حقوق زنان بی اهمیت ترین مساله نزد سازمان ملل متحد و قدرت های بزرگ است که مصارف و بودیجه این سازمان را پرداخت می‌کنند."

مریم معروف آروین، رییس این جنبش، نیز با فرستادن پیامی به خبرنگاران از زنان معترض، جوانان و سیاسیون افغان خواسته است که صدای شان را در این مورد بلند کرده و مخالفت شان را به دعوت طالبان در نشست پیشرو در دوحه اعلام کنند.

به گفته آروین، دعوت از طالبان در سومین نشست دوحه ارزش‌های حقوق بشری را بی‌اعتبار می‌سازد. او همچنین تاکید که "اگر حکومت خود خواندۀ طالبان در افغانستان به رسمیت شناخته شود، وضعیت به شدت اسفناک‌تر از امروز برای مردم افغانستان خواهد بود."

جریان اعتراضی زنان موسوم به "جنبش روزنۀ آزادی زنان افغانستان" نیز از مردم خواسته است تا سومین نشست مشورتی دوحه به میزبانی منشی عمومی سازمان ملل متحد را تحریم کنند.

این جریان در اعلامیه گفته است: "ما سومین نشست دوحه را به شدت محکوم می‌کنیم و برای ما هرگونه گفت‌وگو با طالبان، گروهی که زنان در افغانستان را سرکوب می‌کنند، مردود می‌شماریم."

جنبش روزنۀ آزادی زنان افغانستان هرگونه گفت‌وگو با طالبان را "خیانت به حقوق زنان" در این کشور عنوان کرده است. این جنبش گفته که جامعه بین المللی و نهادهای حقوق بشری به جای گفت‌وگو با طالبان، از مبارزۀ زنان افغان در برابر این گروه پشتیبانی کنند.

در این حال، جریان اعتراضی موسوم به "پنجرۀ امید زنان افغانستان" به دعوت طالبان در سومین نشست دوحه واکنش نشان داده و گفته است که ملل متحد به دنبال عادی سازی روابط با طالبان است.

به گفتۀ این جریان، ملل متحد در حالی به دنبال این کار است که زنان افغان به دلیل تبعیض جنسیتی توسط طالبان، با بحران شدید بشری مواجه اند.
تا اکنون روشن نیست که در سومین نشست دوحه به میزبانی ملل متحد، نمایندگانی از زنان معترض و فعالان جامعۀ مدنی افغانستان دعوت شده یا نه، اما در دو نشست دیگر، برخی از فعالان مدنی به نمایندگی از زنان در این نشست‌ها حضور داشتند.

حکومت طالبان تا اکنون در مورد حضور یا عدم اشتراک خود در نشست دوحه به گونۀ رسمی چیزی نگفته است، اما اخیراً، وزارت خارجۀ حکومت این گروه از اشتراک هیات خود در بحث‌های اصلی سومین نشست مشورتی ملل متحد به میزبانی منشی عمومی این سازمان در دوحه، پایتخت قطر، خبر داد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفت که مرکز مطالعات استراتیژیک این وزارت نشستی را زیر نام "دوحه ۳: نحوه تعامل امارت اسلامی با جامعه بین‌المللی" برگزار کرد.

پیش از این، مقامات طالبان گفته بودند که اگر شرط‌‌هایشان پذیرفته شود، در نشست آینده قطر اشتراک خواهند داشت.

هرچند مقامات طالبان شرط‌های حکومت این گروه را علنی بیان نکرده اند، در دومین نشست دوحه از ملل متحد خواسته بودند که به عنوان نمایندگان حکومت افغانستان حضور یابند، خواستی که ملل متحد آن را رد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG