لینک های دسترسی

Breaking News

دپلوماتان امریکایی و امارات متحده عرب در مورد نشست دوحه صحبت کردند


محمد ابوشهاب، نمایندۀ دایمی امارات متحده عرب در ملل متحد و رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان
محمد ابوشهاب، نمایندۀ دایمی امارات متحده عرب در ملل متحد و رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان

محمد ابوشهاب، نمایندۀ دایمی امارات متحده عرب در سازمان ملل متحد و رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان در مورد سومین نشست دوحه برای افغانستان صحبت کردند.

نمایندگی دایمی امارات متحده عرب در ملل متحد با نشر پیامی در شبکۀ ایکس نگاشته است که دو جانب در مورد سومین نشست ملل متحد در دوحه، نگرانی‌های مشترک در مورد وضعیت زنان و دختران در افغانستان و اهمیت تضمین دسترسی آنان به آموزش صحبت کرده اند.

ملل متحد اعلام کرده است که سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه پایتخت قطر به میزبانی منشی عمومی این سازمان، برگزار خواهد شد و از طالبان نیز در این نشست دعوت شده است.

حکومت طالبان تا کنون به طور رسمی اشتراک خود را در این نشست اعلام نکرده است، اما وزارت امور خارجه حکومت این گروه روز چهارشنبه ۲۹ می (نهم جوزا) در خبرنامه‌ای گفت که قرار است هیات طالبان در بحث‌های اصلی نشست دوحه حضور یابد.

ذاکر جلالی، رییس بخش سوم سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، گفت که در مورد اشتراک طالبان در سومین نشست دوحه فیصله بعداً صورت می‌گیرد، اما افزود که در مقایسه با نشست اول و دوم، تغییر مثبتی در تعامل بین برگزارکنندگان و میزبانان نشست مشاهده می‌شود.

جلالی گفت: "در نشست سوم قرار است که نمایندگان امارت اسلامی [حکومت طالبان] در بحث‌های اصلی اشتراک کنند."

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی،‌ واگذاری کرسی ملل متحد در افغانستان به طالبان، انصراف ملل متحد از تعیین نماینده ویژه برای افغانستان، مشورت با طالبان در مورد مسایل مطرح بحث نشست دوحه، حذف نمایندگان جامعه مدنی و سیاسی افغانستان در این نشست، حذف موضوع آموزش دختران و کار زنان در نشست و مطرح نشدن ایجاد حکومت فراگیر، شامل شروط طالبان برای حضور در این نشست است.

جامعهٔ بین‌المللی همواره تاکید کرده است که اگر حکومت طالبان در پی کسب مشروعیت است، نخست باید به حقوق بشر به شمول حقوق زنان و اقلیت‌‌ها احترام گذاشته و به ایجاد حکومت همه‌شمول تن بدهد.

طالبان در بیش از دو نیم سال گذشته که دو باره بر افغانستان حاکم شده، محدودیت‌های فزاینده را بر زنان وضع کرده اند، از ممنوعیت آموزش و کار گرفته تا تفریح، ورزش و آرایش زنان.

یک نهاد حقوقی موسوم به رصدخانه جهانی، روز سه شنبه ۲۸ می (هشتم جوزا) گفت که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، به محدود کردن جنبه‌های زندگی زنان اقدام کرده تا کنترول شان را بر افغانستان تقویت کنند.

رصدخانه جهانی گفته است: "زنان در افغانستان در حال حاضر در وضعیت ستم جنسیتی نهادینه‌شده، جداسازی، و معافیت از مجازات خشونت جنسی به سر می‌برند، وضعیتی که به آپارتاید جنسیتی معروف شده است."

این نهاد با استناد به گزارش‌های گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر گفته است که افغانستان به "محدودیت شدید حقوق زنان و دختران که قبل از سال ۲۰۰۱ وجود داشت" بازگشته است.

گروه

XS
SM
MD
LG