لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا: زلزلۀ هرات بحران سر بحران دیگر است


برنامه جهانی غذا زلزله روز شنبه در ولایت هرات و پس لرزه‌های آن را یکی پس از دیگری بحران سر بحران دیگر عنوان کرده و از جامعه جهانی خواسته است تا به افغان‌ها کمک کند.

فیلیپ کروف، مسوول بخش مطبوعات این سازمان در افغانستان روز چهارشنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که کمک‌های محدود به زلزله‌زدگان امور امدادرسانی را با چالش مواجه می‌کند.

فیلیپ کروف گفت که پس از کاهش کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان، این اداره تنها به سه میلیون افغان در این کشور کمک‌های غذایی می‌کند.

این مقام برنامه جهانی غذا گفت که در زلزله تمامی مراکز بهداشتی و درمانی تخریب شد و امکانات معیشتی مردم نیز از بین رفت. به گفتۀ کروف، مادران شیرده، بیشتر از دیگران آسیب دیده اند.

او گفته است: "اگر بتوانیم به آنان کمک کنیم، از سوتغذیه جلوگیری می‌شود، این کاری است که انجام می‌دهیم، زیرا پیشگیری از سوتغذیه ارزان‌تر از درمان سوتغذیه است".

روز شنبه زلزلۀ ۶.۳ درجه به مقیاس ریکتر ولایات هرات، بادغیس، فراه و هلمند را تکان داد. این زلزله در ولسوالی زنده جان هرات بیشتر از سایر مناطق خسارت وارد کرده و بیشتر منازل مسکونی باشندگان آن ولسوالی با خاک یکسان شده است.

صندوق وجهی ملل متحد برای از کودکان (یونیسف) روز چهارشنبه اعلام کرد که ۹۰ درصد قربانیان زلزله در ولایت هرات را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه حکومت طالبان روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تعداد کشته‌شدگان زلزله در ولایت هرات حدود یک هزار نفر و مجروحان نیز حدود دوهزار و ۴۰۰ نفر است.

او گفت: "در چنین شرایطی که روستاها به طور کامل ویران شده و آبادی از بین رفته است، روشن ساختن اینکه که چند نفر در آنجا زندگی می‌کردند...سپس تثبیت افراد آسیب‌دیده و تثبیت شهدا و همچنان زخمیان مشکل خواهد بود".

قبل بر این، حکومت طالبان شمار کشته‌شدگان را بیش از دوهزار و زخمیان را اضافه‌تر از یک هزار اعلام کرده بود.

سازمان جهانی صحت گفته است که در مجموع ۲۰ تیم صحی در محل، از جمله تیم‌های سازمان جهانی صحت، به زلزلهزدگان خدمات صحی ارایه می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که سازمان‌های هلال احمر عربستان، قطر و ایران و صلیب سرخ چین، دنمارک و ناروی و همچنین کمیته بین‌المللی و فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ کمک‌های نقدی، مواد غذایی، پوشاک و سایر لوازم را برای قربانیان زلزله هرات ارسال کرده اند.

همچنین امارات متحده عرب، ترکمنستان و اوزبیکستان نیز برای زلزله‌زدگان ولایت هرات کمک‌های بشردوستانه ارسال کرده اند. علاوه بر ارایه کمک‌های اولیه، ایران و ترکیه، تیم‌های امدادرسان را نیز به این ولایت اعزام کرده اند.

جمعیت هلال احمر افغانستان در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که راجش سریواستو، رییس صلیب سرخ بریتانیا به هرات سفر کرده و در دیدار با مطیع‌الحق خالص، رییس جمعیت هلال احمر تعهد کرده که برای زلزله‌زدگان کمک فراهم خواهند کرد.

در این حال، احمدالله متقی، رییس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در هرات در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ناوقت روز چهارشنبه با نصب آنتن‌های مخابراتی در مناطق زلزله زده فعالیت شبکه‌های تلیفونی از سر گرفته شده اند. پس از زلزله روز شنبه فعالیت شبکه‌های مخابراتی نیز در این مناطق به حالت تعلیق درآمد.

بر اساس گزارش اداره سروی زمین شناسی ایالات متحده، زلزلهٔ دیگری با شدت ۶.۳ به مقیاس ریکتر بامداد چهارشنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) در غرب افغانستان به وقوع پیوست.

همچنان مقام‌های محلی طالبان در هرات گفته اند که در زلزله روز چهارشنبه این ولایت یک تن جان باخته و ۱۵۰ تن دیگر زخمی شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG