لینک های دسترسی

Breaking News

بازماندگان زلزلهٔ هرات با بی‌خانمانی و سرمای زمستان مواجه اند


هزاران نفر که از زلزلهٔ ویرانگر در ولایت هرات جان سالم به در برده اند، حالا با دو مشکل دیگر نیز مواجه اند:‌ بی‌خانمانی و سرمای زمستان.

در عین حال، تلاش‌های نهایی برای یافتن افرادی که در زیر آوار گیر مانده اند، هنوز هم ادامه دارد.

رضاکاران از روز شنبه به اینسو با استفاده از بیل و کلنگ برای نجات قربانیان زلزله و پس لرزه‌های آن از یک‌سو و قبر‌کنی برای جان باختگان از سوی دیگر مصروف بوده اند.

ملل متحد گفته است که به صورت تخمینی نزدیک به ۱۷۰۰ خانواده که شمار مجموعی آنان به ۱۲هزار نفر می‌رسد، از زلزلهٔ روز شنبه متاثر شده اند.

این سازمان گفته است که "۱۰۰ درصد" منازل در ۱۱ روستای ولایت زنده‌جان ولایت هرات در اثر این زلزله تخریب شده است. سازمان جهانی صحت گفته است که این حادثه ۱۶۵۵ خانواده را متاثر کرده است که شمار مجموعی اعضای آن به ۱۱ هزار و ۵۸۵ نفر می‌رسد.

زرین، باشندهٔ روستای نایب رفیع، که ۱۱ نفر از اعضای خانواده اش را از دست داده است، با ابراز نگرانی گفت که خیمه‌هایی که برای شان کمک می‌شود، در برابر طوفان‌های شدید زمستان تاب نخواهند آورد.

یک مرد که در سن ۷۰ سالگی خود قرار دارد، به خبرگزاری فرانس پرس گفته است اگر حکومت برای انتقال بازماندگان زلزله کمک نکند و آنان را به جای مصوون انتقال ندهد، بازندگان این آفات طبیعی در مناطق ویران شده گیر خواهند ماند.

برای مقامات طالبان بسیار دشوار خواهد بود تا کمک‌های بشری به مقیاس بزرگ را برای مردم آسیب دیده فراهم کنند، زیرا این گروه که در سال ۲۰۲۱ میلادی بار دیگر قدرت را در افغانستان در دست گرفتند، با سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی رابطهٔ متزلزل دارد.

محمد نعیم ۴۰ سال که ۱۲ نفر از نزدیکان خود را در زلزله روز شنبه از دست داده است، می‌گوید که حتا یک اتاق آباد نمانده است، چه رسد به یک خانه.

او گفت:‌ ''بیش از این ما نمی‌توانیم در اینجا زندگی کنیم. شما می‌بینید که خانوادهٔ ما شهید شدند. چگونه می‌توانیم در اینجا زندگی کنیم."

سازمان داکتران بدون سرحد (MSF) در شهر هرات که در ۳۰ کیلومتری مرکز زلزله موقعیت دارد، می‌گوید افرادیکه در اثر زلزلهٔ اخیر زخمی شده اند، حالا با یک مشکل دیگر نیز مواجه اند.

این سازمان در صفحهٔ رسانهٔ اجتماعی ایکس نوشته است که ۳۴۰ بیمار روز دوشنبه از شفاخانه مرخص شدند، اما آنان نمی‌خواهند شفاخانه را ترک کنند، زیرا خانه‌ای ندارند که برگردند.

در مورد شمار کشته شدگان و زخمیان زلزلهٔ روز شنبه آمار متفاوت ارایه شده است.

بر اساس آمار وزارت صحت عامهٔ طالبان،‌ در اثر این رویداد،‌ بیش از دو‌هزار و ۵۰۰ نفر کشته شده اند. اما دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفته است که شمار کشته شدگان این حادثه تقریباََ به ۱۳۰۰ نفر رسیده و نزدیک به ۵۰۰ نفر دیگر هنوز هم ناپدید اند.

ادارهٔ زمین شناسی ایالات متحده گفته است که مرکز این زلزله در شمال‌غرب ولایت هرات بوده و هفت پس لرزه به شدت بین ۴.۶ و ۶.۳ به مقیاس ریکتر این ولایت را تکان داد. مرکز این زلزله در ۴۰ کیلومتری شهر هرات موقعیت دارد.

پیش از این، زلزله‌ای شدید به تاریخ ۲۲ جون ۲۰۲۲ در ولایات پکتیکا و خوست سبب مرگ ۱۰۳۶ نفر و زخمی شدن دوهزار و ۹۴۹ نفر دیگر شده بود.

در ماه مارچ سال روان میلادی نیز زلزله‌ای که شدت آن ۶.۵ به مقیاس ریکتر بود مناطقی را در افغانستان و پاکستان تکان داد که در اثر آن ۱۳ نفر کشته شدند. مرکز این زلزله در عمق ۱۰۳ کیلومتری در ولسوالی جرم بدخشان بود.

گروه

XS
SM
MD
LG