لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: صدها لاری حامل میوه و سبزیجات در گذرگاه‌های پاکستان توقف داده شده است


سفارت افغانستان در پاکستان که زیر کنترول طالبان قرار دارد، از توقف حدود ۳۰۰ موتر باربری حامل میوه و سبزیجات در مرز میان دو کشور خبر داده و از مقام‌های این کشور خواسته تا اجازه دهند این لاری وارد خاک پاکستان شوند.

این سفارت روز جمعه ۱۲ جولای (۲۲ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای در صحفۀ اجتماعی ایکس از دیدار هیات گروه طالبان با ماریا کازی، رییس تجارت خارجی، و وزارت خارجۀ حکومت پاکستان خبر داده است. این هیات طالبان و مقام وزارت خارجۀ پاکستان دربارۀ حل مشکلات تجارتی به ویژه توقف موترهای باربری در مرز گفتگو کرده اند.

به گفتۀ سفارت افغانستان در پاکستان، این لاری‌های باربری که صدها تن سبزیجات و میوه را از افغانستان به آن کشور انتقال می‌دهند، به دلیل نداشتن سند از اداره توسعه تجارت (TDAP) در مرز گیرمانده و تا اکنون اجازۀ داخل شدن به پاکستان را دریافت نکرده اند.

این هیات طالبان در سفارت افغانستان مستقر در اسلام‌آباد از مقام‌های پاکستانی خواسته که باید به این وسایط اجازه تخلیه بار در مقصد نهایی داده شود.

در اعلامیه همچنان آمده است: "هیات سفارت افغانستان همچنان با اشاره به فصل صادرات میوه تازه و سبزیجات افغانستان، از وضع مالیات مزید بر اموال صادراتی افغانستان ابراز نگرانی کرده و این اقدام را به زیان دهقانان افغان و بازار داخلی پاکستان دانست."

هیات طالبان از پاکستان خواسته است که تا با توجه به رویه گذشته، تا نهایی‌شدن سند تجارت میان دو کشور، باید معافیت‌های گذشته را مجدداً اعمال شود.

این در حالی است که موترهای باربری حامل کالاهای تجارتی تاجران افغان به تاریخ سوم جون (۱۴ جوزا) با مدارک ورود موقت از طریق گذرگاه خرلاچی از افغانستان وارد پاکستان شد.

این اقدام بخشی از توافقنامه افزایش تجارت بین افغانستان و پاکستان بود که در اواخر ماه مارچ در کابل به امضا رسید.

پیش از این، ضیاالحق سرحدی، رییس اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان و پاکستان به صدای امریکا گفته بود که از دیر زمانی موانعی میان دو کشور وجود داشت که منجر به کاهش میزان تجارت شده در امتداد خط دیورند شده بود.

حکومت موقت پاکستان در نومبر سال گذشته میلادی فیصله کرد که هیچ افغان بدون پاسپورت و ویزه اجازه ورود به آن کشور را نخواهد داشت. هدف از این راهکار پاکستان زیر نام "رژیم یک سند" جلوگیری از تردد غیرقانونی ''تروریستان و قاچاقچیان'' به آن کشور عنوان شده بود.

پاکستان یکی از شرکای تجاری مهم برای افغانستان است، بر اساس گزارش بانک جهانی، سال گذشته ۴۵ درصد تولیدات افغانستان به پاکستان صادر شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG