لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار سازمان جهانی صحت از عواقب عدم ارایه کمک‌های صحی به افغان‌ها


سازمان جهانی صحت (WHO) از پیامدهای ناگوار کمبود بودجه و منابع در بخش صحت افغانستان هشدار داده است.

به گفتۀ این سازمان، میلیون‌ها افغان که قبلاً از جنگ‌، بی‌ثباتی و حوادث طبیعی آسیب دیده اند، اگر کمک نشوند با بحران بهداشتی مواجه خواهند شد.

سازمان جهانی صحت روز جمعه ۱۸ اگست (۲۷ اسد) با نشر اعلامیه‌ای از جامعه بین المللی خواست تا برای جلوگیری از بحران صحی در افغانستان کمک کند.

این سازمان گفته است: "عواقب عدم کمک‌رسانی بسیار زیان‌بار خواهد بود."

سازمان جهانی صحت گفته است که در صورت تامین‌نشدن بودجه، هشت میلیون افغان دسترسی به خدمات اولیه صحی و کمک‌های درمانی حیاتی را از دست خواهند داد و ۴۵۰هزار بیمار نیز از خدمات مناسب تروما و نجات زندگی برخوردار نخواهند شد.

سازمان جهانی صحت تخمین زده است که اگر کمک‌های مالی فراهم شود، علاوه بر ارقام بالا، ۱.۶ میلیون نفر به خدمات درمان بیماری‌های عصبی و روانی دسترسی خواهند داشت.

تدروس ادهانوم گبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت، گفته است: "وضعیت افغانستان بسیار ناراحت کننده است و کمبود منابع و بودجه برای حمایت از کارمندان صحی و مراکز صحی جان افراد بی‌شماری را تهدید می‌کند. زنان و دختران بیشترین آسیب را می‌بینند. من باید از کمک‌کنندگان بخواهم که کمک‌های سخاوتمندانه داشته باشند تا بتوانیم به کار نجات بخشی خود ادامه دهیم".

سازمان ملل متحد در آغاز ۲۰۲۳ از جامعه بین المللی درخواست کرد که بودجه‌ای بالغ بر ۳.۲۶ میلیارد دالر را برای ادامه برنامه‌ها امداد‌رسانی در افغانستان فراهم کند، اما کشورهای تمویل‌کننده تنها ۸۰۰ میلیون دالر را به سازمان ملل متحد اختصاص داده اند - تا ماه اگست کمتر از ۲۵ درصد از کل مبلغ درخواستی ۳.۲۶ میلیارد دالری - فراهم شده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید که دو سوم از جمعیت ۴۰ میلیونی افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند. سازمان جهانی صحت گفته است: "آسیب به زنان و دختران حتی گسترده‌تر است، زیرا دسترسی آنها به خدمات بهداشتی نیز به دلیل محدودیت در تحصیل و محل کار با مشکلاتی مواجه است".

پس از آن که طالبان در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر در افغانستان مسلط شدند، این گروه زنان و دختران را از آموزش، تحصیل و کار منع کردند.

علاوه بر آنان، طالبان زنان را از کار در دفاتر سازمان ملل و سایر موسسات داخلی و خارجی توسط منع کردند. به گفتۀ سازمان ملل متحد، این عملکرد طالبان روند کمک‌رسانی به افراد نیازمند به ویژه زنان را در سراسر کشور دشوارتر کرده است.

سازمان جهانی صحت این درخواست را برای کمک از جامعه بین المللی در حالی مطرح کرده است که پیش از این دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفته است که ۲۶۲ مرکز صحی در افغانستان به دلیل کمبود بودجه بسته شده است.

همچنان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفته است که به دلیل محدودیت بودجه، کمک‌های مالی این کمیته به ۲۵ شفاخانه در افغانستان ممکن است تا پایان ماه جاری متوقف شود.

دییگو الکانترا، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، روز پنجشنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) گفت: "اگرچه به تعامل با وزارتخانه‌های حکومتی، تمویل کنندگان و سازمان‌ها برای یافتن میکانیزم حمایت پایدار جایگزینی برای بخش شفاخانه‌ها ادامه می‌دهیم، اما انتظار می‌رود حذف تدریجی برنامه‌های [صلیب سرخ] برای شفاخانه‌ها در پایان ماه اگست آغاز شود. "

الکانترا گفت: " صلیب سرخ امکانات و منابع لازم را برای حفظ تمامی فعالیت‌های بخش مراقبت‌های صحی در درازمدت ندارد."

کمیته بین المللی صلیب سرخ در ماه اپریل اعلام کرد که هیت مدیرهٔ این کمیته کاهش بودجهٔ ۴۷۵.۳۰ میلیون دالری را برای هزینه سال ۲۰۲۳ و اوایل سال ۲۰۲۴ تصویب کرده و عملیات‌ها را در برخی جاها به حالت تعلیق درآورده است.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان تا اکنون در مورد پیامدهای ناگوار کاهش بودجه به سکتور صحی افغانستان چیزی نگفته است.

اما قلندر عباد، سرپرست این وزارت روز پنجشنبه هفتۀ گذشته در جلسه با سازمان‌های همکار، از آنان خواسته است که برای بلندبردن کیفیت خدمات صحی با این وزارت هماهنگ باشد.

همچنان او از سازمان‌هایی که در بخش صحت کار می‌کنند که در راستای شفافیت و حسابدهی تلاش کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG