لینک های دسترسی

Breaking News

داعش مسوولیت حملهٔ مرگبار انتحاری در پاکستان را به دوش گرفت


گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت حملهٔ‌ مرگبار روز یکشنبه ۳۰ جولای (هشتم اسد) را در شهر باجور ایالت خیبرپشتونخوا پاکستان به دوش گرفت.

داعش روز دوشنبه ۳۱ جولای (۹ اسد) در یک پیام تلگرام گفته است که مهاجم انتحاری این گروه حملهٔ روز یکشنبه را بر یک گردهمایی سیاسی در باجور انجام داده است.

در همین حال، صدها نفر روز دوشنبه در مراسم خاکسپاری کم و بیش ۵۴ قربانی حملهٔ مرگبار انتحاری روز یکشنبه شرکت کردند. در این حمله که در یک گردهمایی طرفداران حزب جمعیت علمای اسلام به وقوع پیوست، کم از کم ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

خان محمد، یکی از شاهدان عینی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که درست در زمانی که رهبران در این گردهمایی رسیده و مردم نعرهٔ ‏"الله اکبر" سر می‌دادند، انفجار به وقوع پیوست.

در حالیکه ده‌ها جسد قربانیان حملهٔ روز یکشنبه به خاک سپرده شد، ده‌ها نفر از زخمی شدگان این رویداد در شفاخانه‌های شهر پشاور در وضعیت وخیم صحی به سر می‌برند.

گل نصیب، داکتر در یک شفاخانهٔ شهر پشاور، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که ممکن شمار کشته شدگان افزایش یابد، زیرا به گفتهٔ‌ او وضعیت برخی از زخمی شدگان بسیار وخیم است. او گفت که شماری از زخمی ها در چند ساعت گذشته جان باخته اند.

گل اکبر که پسر ۱۱ ساله اش در این حمله زخمی شده است، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: "چی می‌کردم اگر پسر من هم شهید می‌شد؟ پنج کودک در این حملهٔ وحشیانه کشته شدند و ما می‌خواهیم بدانیم که کودکان ما چه گناهی کرده بودند."

قرار است انتخابات عمومی پاکستان در ماه اکتوبر برگزار شود و حزب جمعیت علمای اسلام به رهبری مولانا فضل الرحمان در این انتخابات رقابت می‌کند.

عبدالرشید، یکی از رهبران ارشد حزب جمعیت علمای اسلام، ادعا می‌کند که حملهٔ اخیر به هدف تضعیف این حزب صورت گرفته است، اما گفت: "چنین حملات بر عزم ما خلل وارد نمی‌کند."

حزب جمعیت علمای اسلام، بخشی از حکومت ایتلافی شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، ‌است که در ماه اپریل سال ۲۰۲۲ پس از برکناری عمران خان از قدرت، زمام امور را به دست گرفت.

شهباز شریف در تماس تلیفونی با مولانا فضل الرحمان ضمن ابراز تسلیت گفته است که عاملان این حمله به جزای اعمال شان خواهد رسید.

تحریک طالبان پاکستان نیز گفته است که این حمله به خاطر ایجاد فاصله و نفاق میان مسلمانان صورت گرفته است.

حکومت طالبان در افغانستان نیز ضمن نکوهش این حمله گفته است که چنین جنایات به هیچ عنوانی توجیه شده نمی‌تواند.

حملهٔ روز یکشنبه درست چند ساعت پس از ورود هی لیفینگ، معاون صدر اعظم چین، به اسلام آباد صورت گرفت. هی در این سفر توافقات جدیدی را برای تقویت تجارت و اقتصاد دو کشور امضا کرد.

پس از این حمله، یک رویداد فرهنگی در پاکستان که قرار بود معاون صدر اعظم چین در آن شرکت کند، لغو شد.

مولانا فضل الرحمان که حامی دیرینهٔ طالبان افغان است،‌ تا کنون از کم از کم دو سؤ قصد در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ جان سالم به در برده است.

حملهٔ روز یکشنبه یکی از مرگبارترین حملات در خیبرپشتونخواه در یک دههٔ پسین بوده است.

در جنوری سال روان در حملهٔ انتحاری یک مهاجم مرتبط به تحریک طالبان پاکستان در یک مسجد در داخل یک مجتمع پولیس در شهر پشاور بیش از ۸۰ نفر، عمدتاً منسوبین پولیس،‌ کشته شدند.

در سال ۲۰۱۴، کم از کم ۱۴۷ شاگرد مکتب در این ایالت زمانی کشته شدند که اعضای تحریک طالبان بر مکتبی که از سوی اردوی پاکستان تمویل می‌شد،‌ یورش بردند.

گروه

XS
SM
MD
LG