لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل بار دیگر خواستار رهایی یک فعال آموزش از بند طالبان شد


عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی از وضعیت ناگوار صحی احمد فهیم عظیمی، گفته است که این فعال آموزش به دلیل جرمی را که مرتکب نشده از ۱۱ ماه به این‌سو در زندان به سر می‌برد.
عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی از وضعیت ناگوار صحی احمد فهیم عظیمی، گفته است که این فعال آموزش به دلیل جرمی را که مرتکب نشده از ۱۱ ماه به این‌سو در زندان به سر می‌برد.

سازمان عفو بین‌الملل از ادامه توقیف احمد فهیم عظیمی توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و از این گروه خواسته است که باید هرچه زودتر این فعال آموزش را از بند رها کند.

این سازمان ناوقت روز جمعه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفت که این فعال آموزش به دلیل جرمی را که مرتکب نشده از ۱۱ ماه به این‌سو در زندان به سر می‌برد.

عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی از وضعیت ناگوار صحی احمد فهیم عظیمی، گفته است که او در حال حاضر با مشکلات زیاد روحی در زندان به سر می‌برد.

در اعلامیۀ این سازمان آمده است: "پس از آنکه عظیمی در اول ماه اپریل ۲۰۲۴ حکم دادگاه را رد کرد، دوسیۀ او برای بررسی بیشتر به محکمه امنیت عمومی کابل ارجاع شد و از آن زمان تا اکنون، تحقیقات در مورد پرونده‌اش به گونۀ غیرقابل توجهی به تعویق افتاده است."

این نهاد حقوق بشری با انتقاد از طالبان گفته است که احمد فهیم عظیمی از ماه‌ها به این‌سو در یک محاکمه "غیرعادلانه و تحت اتهامات واهی" در زندان نگهداری می‌شود.

این سازمان اضافه کرده است: "عفو بین‌الملل بار دیگر از مقامات طالبان می‌خواهد تا احمد فهیم عظیمی را که سلامت روانی‌اش همچنان رو به وخامت است، فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند"

احمد فهیم عظیمی فعال آموزش به تاریخ ۱۷ اکتوبر ۲۰۲۳ میلادی، از دفتر کارش در مربوطات کارته چهار شهر کابل، توسط استخبارات طالبان بازداشت شد و از آن زمان تا اکنون در زندان این گروه به سر می‌برد.

این فعال آموزش، برای سازمان "آموزش فکر بهتر" کار می‌کرد.

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل گفته بود که احمد فهیم عظیمی با یک همکارش "به دروغ به کمک به دختران تیم ملی رباتیک برای خروج از کشور، تحریک زنان معترض و سازماندهی اعتراضات" متهم شدند.

این در حالی است که پیش از این، کارشناسان سازمان ملل متحد از ادامه بازداشت‌های فعالان حقوق بشر به ویژه توقیف احمد فهیم عظیمی توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و از این گروه خواسته بودند تا هرچه زودتر عظیمی و دیگر فعالان آموزش را از بند رها کنند.

طالبان تا کنون در مورد بازداشت و مورد سلامت احمد فهیم عظیمی معلومات نداده و سخنگویان این گروه از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG