لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض زنان افغان به قانون طالبان؛ 'صدای من عورت نیست'


ده‌ها زن در یک اعتراض گسترده در رسانه‌های اجتماعی، علیه قانون امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، با پیام‌هایی که در آن شعر و سرود می‌خوانند به ممنوع شدن صدای زن در اجتماع، اعتراض کردند.

حکومت طالبان، این قانون را که دارای ۳۵ ماده بوده و توسط ملا هبت‌الله، رهبر آن گروه توشیح شده است، هفته گذشته در سراسر افغانستان نافذ کرد. طبق این قانون، صدای زن "عورت" شمرده شده و ممنوع شده است و زنان ملزم به پوشاندن صورت خود در بیرون از خانه شده اند.

در این قانون آمده است که زنان حق آواز خواندن و یا تلاوت کردن با آواز بند را در میان مردم ندارند و صدای شان نباید به بیرون از دیوارهای خانه هایشان برود.

ویدیوهای زنان افغان در داخل و خارج از افغانستان، در این اعتراض گسترده در رسانه‌های اجتماعی علیه این قانون که به باور برخی از مدافعان حقوق زن "آخرین میخ بر تابوت حقوق زن" خوانده شده است، با هشتگ "صدای من عورت نیست" و "نه به طالبان" همراه بود.

در یکی از این ویدیوها، یک زن که در داخل افغانستان زندگی می‌کند و صورت اش را پوشانیده و لباس سیاهی بر تن دارد، می‌گوید: "شما صدای مرا برای آینده پیشرو خاموش کردید، شما مرا در خانه ام به جرم اینکه زن هستم، زندانی ساختید".

در یک ویدیوی دیگر، گروهی از فعالان زن، مشت‌های گره کرده خود را بلند کرده و شعار می‌دهند و عکس‌های ملا هبت‌الله، رهبر ارشد طالبان، را پاره می‌کنند.

طالبان که در سه سال گذشته بر افغانستان حاکم اند، محدودیت های جدی را بر زنان وضع کرده است. طبق قوانین حکومت طالبان، زنان حق تحصیل و کار را ندارند که ملل متحد این محدودیت‌ها را اپارتاید جنسیتی دانسته است.

سازمان های مدافع حقوق بشر، این قانون را با لحن جدی و شدید، تقبیح و محکوم کرده اند.

در تازه‌ترین واکنش، کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد این قانون را "فوق‌العاده بد" توصیف کرده و خواستار لغو آن شده است.

این کمیشنری با نشر اعلامیه‌ای گفته است که قانون "امر به معروف و نهی از منکر" طالبان، سیاست‌هایی را تقویت می‌کند که حضور زنان را در انظار عمومی کاملاً حذف، صدای شان را خاموش و آنان را از خودمختاری فردی محروم می‌کند.

روینا شمداسانی، سخنگوی کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد، این قانون را "زدایش کامل حضور زنان از اجتماع، خاموش کردن صدای شان، سلب استقلال آنان و کوشش به مبدل ساختن آنان به سایه‌های بی‌چهره و بی‌صدا" خوانده است.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در مورد توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر رهبر طالبان و تاثیرات اجرای آن بر افغان‌ها اظهار نگرانی کرده و آن را "غیر قابل تحمل " وخلاف وجدان انسانی خوانده است.

اتحادیه اروپا نیز از تطبیق این قانون ابراز نگرانی کرده و آنرا "وحشتناک" توصیف کرده است. این اتحادیه ابراز داشت که این قانون منجر به افزایش اختیارات محتسبان و تضعیف حقوق زنان افغان می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در واکنش به این اعتراض‌ها، از قانون جدید وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان دفاع کرده و گفته است که نگرانی‌ها در این خصوص "بی‌اساس" است.

مجاهد گفت که افراد غیرمسلمانان که به این قانون اعتراض میکنند و در مورد آن ابراز نگرانی کردند، باید نخست خود را از قوانین اسلامی باخبر سازند و به ارزش‌های اسلامی احترام بگذارند. وی اضافه کرد که طالبان این گونه اعتراض آنان را بر شریعت اسلامی "گستاخی" می‌پندارند.

گروه

XS
SM
MD
LG