لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل از سکوت جامعه بین‌المللی در قبال نقض حقوق بشر در افغانستان انتقاد کرد


شماری از زنان معترض افغان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
شماری از زنان معترض افغان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

سازمان عفو بین‌الملل از ادامۀ نقض حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و در نامه‌ای از خاموشی و عدم توجه جهان در قبال این موضوع انتقاد کرده است.

این سازمان در صفحۀ اجتماعی ایکس نوشته است که با گذشت سه سال از حاکمیت طالبان، هنوز هم آزار و اذیت جنسیتی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه و سانسور ادامه دارد.

عفو بین‌الملل افزوده که با وجود این وضعیت، جامعه بین المللی در این مورد ''خاموشی'' اختیار کرده است.

در این نامه آمده است: "از زمانی که طالبان در سال ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفتند، افغانستان در یک وضعیت نزولی از نقض حقوق بشر بوده است. زنان از همه جنبه‌های زندگی منع شدند، اذیت و آزارهای مانند شکنجه و بدرفتاری و بازداشت‌های خودسرانه...ادامه دارد."

تارنیا ودود، یکی از مدافعان حقوق بشر سازمان عفو بین‌الملل برای افغانستان، تاکید کرده که بازگشت تنبیۀ فزیکی و فقدان قوه قضیایۀ مستقل در افغانستان، نقض حقوق بشر را تشدید کرده است.

ودود افزود: "من را شگفت زده می‌کند که چگونه جامعه بین‌المللی هنوز انتظار دارد که طالبان به حقوق بشر احترام بگذارد."

به گفتۀ سازمان عفو بین‌الملل، با آنکه مردم افغانستان با این "کابوس بی‌پایان" گیر افتاده اند، جامعۀ بین‌المللی در این مدت ''هیچ اقدام معنادار'' را در این مورد انجام نداده است.

در این دادخواست آمده که موضع‌گری در حد بلند کردن صدا راه حل نیست: "با ارادۀ قوی حکومت‌ها در سراسر جهان باید برای پایان دادن به این چرخه سرکوب قدم بردارند."

عفو بین‌الملل از همه خواسته است تا این دادخواست را امضا کنند. این سازمان همچنان از جامعۀ بین‌المللی خواسته است که فشارهای بیشتری را بر طالبان وارد کند تا این گروه از نقض حقوق بشری بر مردم به ویژه زنان دست بر دارد.

تسلط گروه طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ سبب تغییرات عمده در زندگی تمام افغان‌ها شد، اما زنان و دختران این کشور به گونه‌ٔ ویژه با محدودیت‌‌های شدیدی مواجه شده اند.

پیش از این، زنان افغانستان موقف‌های بلند سیاسی داشتند، در مکاتب و پوهنتون‌ درس می‌خواندند، متشبث بودند و در سکتورهای مختلف وظیفه داشتند. اما اکنون به استثنای برخی از سکتورهای معدود،‌ به اکثر زنان افغان گفته شده است که در خانه‌ بمانند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مکاتب به روی دانش‌آموزان پسر باز شد، اما در اکثر ولایت‌ها دختران صنف ششم به بالا از رفتن به مکتب محروم شده اند، اقدامی که واکنش‌های گستردۀ بین‌المللی را در پی‌داشت.

گروه

XS
SM
MD
LG