لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: نشست دوحه فرصتی برای حمایت از زنان افغان است


برخی از نهادهای بین‌المللی خواسته اند که حقوق زنان افغان باید محور اصلی سومین نشست دوحه باشد
برخی از نهادهای بین‌المللی خواسته اند که حقوق زنان افغان باید محور اصلی سومین نشست دوحه باشد

سازمان دیدبان حقوق بشر سومین نشست نمایندگان ویژه کشورها به میزبانی ملل متحد در دوحه پایتخت قطر را فرصتی برای حمایت از زنان افغان خوانده است.

اندرو استرولاین، یکی از مسوولان بخش اروپایی دیدبان حقوق بشر، با نشر پیام ویدیویی در شبکۀ ایکس گفت که زنان افغانستان وضعیت شان را "انزوا و خفقان" می‌دانند.

استرولاین افزود که در آخر جون، کارشناسان ملل متحد و نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان در قطر گرد هم می‌آیند تا به بحث‌ها در مورد رویکرد جامعه بین المللی در افغانستان ادامه دهند.

این مقام دیدبان حقوق بشر با اشاره به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های وضع‌شدۀ طالبان در برابر دختران و زنان افغان افزود: "این یک فرصت است که در کنار زنان افغان باید ایستاد و از انجام هر کاری که ممکن است به نظر بی‌اهمیت جلوه‌ دادن بحران حقوق بشر یا مشروعیت بخشیدن به رژیم طالبان باشد، خودداری کرد."

به گفتۀ استرولاین، زنان افغان در مورد آنچه که باید انجام شود روشن بوده اند: جامعه بین‌المللی باید طالبان را در قبال "جنایات" شان علیه دختران و زنان افغان پاسخگو قرار بدهند، آنان را در نشست‌های ادارات ملل متحد دعوت نکند، تا زمانی که بهبود قابل تایید در زمینۀ حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان رونما نشده، هیچ کس نباید تحریم‌ها را از رژیم طالبان بردارد.

برخی از نهادهای بین‌المللی نیز روز پنجشنبه ششم جون (۱۷ جوزا) از سازمان ملل متحد، شورای امنیت این سازمان و کشورهای عضو آن خواسته اند که حقوق زنان افغان باید محور اصلی این نشست باشد.

گروه کاری غیرحکومتی زنان، صلح و امنیت نامه‌ای را به نمایندگی از ۱۱ سازمان حقوق بشری به ملل متحد فرستاده و در آن تاکید کرده که مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان در تمام بخش‌های زندگی به شمول نقش آنان در اجتماع، تصمیم گیری‌ها و فرایند‌های سیاسی، باید تضمین شود.

ملل متحد گفته است که سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه، پایتخت قطر، به میزبانی منشی عمومی این سازمان، برگزار خواهد شد.

ملل متحد هدف این نشست را افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به "شیوۀ منسجم و هماهنگ" بیان کرده است.

این سازمان‌های بین‌المللی به شمول عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر و برخی از نهادهای دیگر گفته اند که بر اساس تعهدات بین‌المللی، طالبان باید تمامی محدودیت‌های نقض حقوق زنان و دختران افغان، به شمول آموزش، تحصیل، کار، آزادی حرکت و پوشش را فوراً و بدون قید و شرط بردارند.

حکومت طالبان طی بیش از دو نیم سال گذشته، محدودیت‌های فزاینده را بر زنان وضع کرده اند، از ممنوعیت آموزش و کار گرفته تا تفریح، ورزش، آرایش زنان و رفتن به حمام.

به باور این سازمان‌های بین‌المللی، برگزاری هرگونه نشست‌‌ها به شمول سومین نشست دوحه، بدون حضور زنان افغان که نیمی از جامعۀ افغانستان را تشکیل می‌دهند، هیچ نتایج مطلوبی در پی نخواهد داشت.

این در حالی است که در چند روز اخیر، شماری از جریان‌های اعتراضی زنان در افغانستان بار دیگر به برگزاری سومین نشست دوحه اعتراض کرده و ضمن مخالفت از دعوت طالبان در این نشست، خواستار فشارهای بیشتر بر این گروه شدند.

حکومت طالبان با آنکه گفته است نمایندگان این گروه در بحث‌های اصلی اشتراک می‌کند، اما فیصله نهایی را دربارۀ حضور یا عدم اشتراک شان به اجندای این نشست موکول کرده اند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان جمعه هفتم جون (۱۸ جوزا) در دیدار با روزا اوتنبایووا، نماینده خاص منشی عمومی ملل متحد در افغانستان و رییس یوناما، در مورد جزییات و هماهنگی‌های لازم نشست دوحه گفتگو کرده است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان به نقل از متقی با نشر اعلامیه‎ای گفته که مهم است تا اجندای این نشست به گونه‌ای ترتیب شود که برای همه "قابل قبول" باشد.

گروه

XS
SM
MD
LG