لینک های دسترسی

Breaking News

احمد فهیم عظیمی پس از ۱۱ ماه از زندان طالبان آزاد شد


احمد فهیم عظیمی به تاریخ ۱۷ اکتوبر ۲۰۲۳ میلادی، از دفتر کارش در مربوطات کارته چهار شهر کابل، توسط استخبارات طالبان بازداشت شد و از آن زمان تا اکنون در زندان این گروه قرار داشت.
احمد فهیم عظیمی به تاریخ ۱۷ اکتوبر ۲۰۲۳ میلادی، از دفتر کارش در مربوطات کارته چهار شهر کابل، توسط استخبارات طالبان بازداشت شد و از آن زمان تا اکنون در زندان این گروه قرار داشت.

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه ۲۶ سپتمبر (پنجم میزان) گفت که احمد فهیم عظیمی، فعال آموزش پس از ۱۱ ماه از بند طالبان آزاد شد.

این سازمان در پیامی در صفحۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که احمد فهیم عظیمی نباید هیچ‌گاه به خاطر ترویج حق آموزش دختران در افغانستان، بازداشت و زندانی می‌شد.

این فعال آموزش به تاریخ ۱۷ اکتوبر ۲۰۲۳ میلادی، از دفتر کارش در مربوطات کارته چهار شهر کابل، توسط استخبارات طالبان بازداشت شد و از آن زمان تا اکنون در زندان این گروه قرار داشت.

این فعال آموزش، برای سازمان "آموزش فکر بهتر" کار می‌کرد.

سازمان عفو بین‌الملل از تمامی کسانیکه برای رهایی این فعال آموزش تلاش کردند، قدردانی کرده است. این سازمان پیش از این، چندین بار کمپاینی را به هدف رهایی احمد فهیم عظیمی از بند طالبان به راه‌انداخته بود.

این سازمان به تاریخ ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) با ابراز نگرانی از وضعیت ناگوار صحی احمد فهیم عظیمی گفت که او در زندان طالبان با مشکلات زیاد صحی و روحی دچار شده و از این ناحیه رنج می‌برد.

اخیراً گزارش‌های به نشر رسید که احمد فهیم عظیمی با یک همکارش "به دروغ به کمک به دختران تیم ملی رباتیک برای خروج از کشور، تحریک زنان معترض و سازماندهی اعتراضات" از سوی طالبان متهم شدند.

این در حالی است که پیش از این، کارشناسان سازمان ملل متحد از ادامه بازداشت‌های فعالان حقوق بشر به ویژه توقیف احمد فهیم عظیمی توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و از این گروه خواسته بودند تا هرچه زودتر عظیمی و دیگر فعالان آموزش را از بند رها کنند.

همچنین پیش از این، رواداری، نهاد ناظر بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان با نشر گزارشی گفته بود که طالبان پس از حاکمیت مجدد بر این کشور، به بازداشت خودسرانه و غیرقانونی، ناپدید کردن اجباری و شکنجه و بد رفتاری شهروندان این کشور ادامه دادند.

به گفتۀ نهاد رواداری، در سه سال گذشته حداقل سه‌هزار و ۲۱۳ مورد بازداشت خودسرانه و غیرقانونی را ثبت کرده است که از این تعداد ۲۲۲ مورد مربوط به بازداشت زنان توسط طالبان است.

کارمندان حکومت پیشین، فعالان مدنی، خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر، افراد متهم به ارتباط با گروه‌های مخالف طالبان و سایر غیرنظامیان در میان بازداشت‌شدگان اند.

گروه

XS
SM
MD
LG