لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: فراهم‌آوری کمک‌های مهلک چین به روسیه عواقب جدی خواهد داشت


جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید
جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، می‌گوید که فراهم آوری کمک‌های مهلک چین به روسیه "عواقب جدی" در پی خواهد داشت.

این مقام قصر سفید امروز ۲۶ فبروری (هفتم حوت) گفت که چین تا اکنون در بخش فراهم آوری معاونت‌های مرگبار به روسیه اقدام نکرده است، اما مقامات امریکایی در عقب در‌های بسته به مقامات این کشور واضح کرده اند که چنین اقدام "عواقب جدی" در پی خواهد داشت.

مشاور قصر سفید در مورد این نشست‌ها با مقامات چینی معلومات بیشتر ارایه نکرد.

سولیوان در مصاحبهٔ با شبکهٔ تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که اگر بیجینگ تصمیم بگیرد که به روسیه معاونت‌های نظامی فراهم کند "چنین اقدام برای چین بهای واقعی خواهد داشت."

چین در گذشته گزارش‌های فراهم آوری تسلیحات به روسیه را رد کرده بود.

پیش از این، سولیوان در یک مصاحبهٔ دیگر با شبکهٔ تلویزیونی ای‌بی‌سی گفته بود که چین تا اکنون نگفته است که به روسیه کمک فراهم خواهد کرد، اما این گزینه را رد نیز نکرده است.

ایالات متحده و متحدین ناتوی آن در روز های اخیر در مورد فراهم‌ آوری کمک‌ها به روسیه به چین هشدار داده اند و در اظهارات علنی گفته اند که چین فراهم آوری تجهیزات مرگبار به روسیه را بررسی می‌کند.

ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات مرکزی ایالات متحده، نیز روز یکشنبه در مصاحبه‌ای به شبکهٔ تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: "ما مطمین استیم که رهبری چین فراهم‌آوری تجهیزات مهلک را بررسی می‌کند."

اما او افزود که تا اکنون تصمیم نهایی چین در این خصوص مشاهده نشده و نه هم شواهدی منبی بر انتقالات چنین تجهیزات دیده شده است.

این مقامات امریکایی در مورد این تجهیزات مرگبار معلومات ارایه نکرده اند، اما پیش از این، مایکل مک‌کال، رییس کمیتهٔ امور خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، گفته بود که معلومات استخباراتی نشان می‌دهد که طیاره‌های بدون سرنشین شامل تسلیحات مهلکی است که چین فرستادن آنرا به روسیه بررسی می‌کند.

پیش از این، رییس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپا نیز به چین هشدار داده بود تا در جنگ علیه اوکراین به روسیه تسلیحات فراهم نکند.

جوسپ بوریل، به وانگ یی، وزیر خارجۀ چین، در نشستی در آخر هفتهٔ گذشته گفته بود که فراهم آوری تسلیحات به روسیه به مثابۀ خط قرمز اتحادیۀ اروپا است.

بوریل پیش از نشست وزیران خارجۀ اتحادیۀ اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: "او (وانگ یی) به من گفت که این کار را نخواهد کرد و پلان انجام این کار را نیز ندارند. اما ما مراقب خواهیم بود."

XS
SM
MD
LG