لینک های دسترسی

Breaking News

نشست سران کشورهای اسلامی بدون تایید هیچ اقدام عملی علیه اسراییل به پایان رسید


سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و رهبران اتحادیه عرب روز شنبه ۱۱ نومبر (۲۰ عقرب) در نشستی در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، خواستار توقف فوری عملیات نظامی در غزه شدند، اما نتوانستند بر سر هیچ اقدام عملی علیه اسراییل به توافق برسند.

سران این کشورها در بیانیهٔ مشترک ضمن محکوم کردن اقدامات "وحشیانه" اسراییل، خواستار صدور قطعنامه‌ای قاطع و الزام آور در شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به "تهاجم" اسراییل شدند.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، بشار الاسد، رییس جمهور سوریه، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، عبداالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و محمود عباس، رییس ادارهٔ خودگردان فلسطین از جمله شرکت کنندگان این نشست بودند.

قرار بود نشست اعضای اتحادیهٔ عرب و سازمان همکاری اسلامی به صورت جداگانه جلسات شان را بر گزار کنند. اما شماری از دپلومات‌های عرب به خبرگزاری فرانس پرس گفتند که نشست مشترک پس از آن برگزار شد که شماری از نمایندگان اتحادیهٔ عرب برای نشر اعلامیه‌ای مشترک به توافق نرسیدند.

به گفتهٔ این دپلومات‌ها، شماری از کشور‌های عضو اتحادیهٔ‌عرب مانند الجزایر و لبنان پیشنهاد کرده بودند تا در پاسخ با حملات اسراییل بر نوار غزه، عرضهٔ‌ تیل به اسراییل و متحدین آن را مختل کنند. علاوه بر آن، این کشور‌ها خواهان قطع روابط دپلوماتیک و قطع ارتباط اقتصادی با اسراییل شده بودند.

این دپلومات‌ها که نخواستند نام‌های شان در گزارش ذکر شود، گفتند که کم از کم سه کشور به شمول امارات متحدهٔ‌ عرب این پیشنهاد را رد کردند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سخنانش ضمن انتقاد از وضعیت کنونی در غزه گفت: "قاطعانه این جنگ وحشیانه علیه برادران‌مان در فلسطین را محکوم می‌کنیم."

او وضعیت موجود در غزه را "یک فاجعه انسانی" خواند و گفت که این موضوع نشان می‌دهد که شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه جهانی در پایان دادن به "نقض آشکار قوانین بین‌المللی توسط اسراییل" ناموفق بوده است.

محمود عباس، رییس‌ ادارهٔ خودگردان فلسطین گفت که فلسطینی‌ها با "جنگ نسل‌کشی" روبرو هستند. او از ایالات متحده امریکا خواست تا به گفتهٔ وی برای پایان بخشیدن به "تجاوز اسراییل" تلاش کند.

ابراهیم رییسی، رییس جهمور ایران با اشاره به عملیات نظامی اسراییل بر نوار غزه،‌ از کشور‌های اسلامی خواست تا اردوی اسراییل را درج فهرست سازمان‌های تروریستی کنند.

رییس جمهور ایران در این نشست از کشور‌های اسلامی که با اسراییل روابط دارند، خواست تا روابط شان را با اسراییل قطع کنند و حمایت شان را از فلسطین افزایش بدهند.

رییسی ضمن حمایت گروه شبه‌نظامی حماس برای جنگ با اسراییل، از کشورهای اسلامی خواست تا تحریم‌های اقتصادی و تجارتی را علیه اسراییل اعمال کنند. او گفت: "ما دستان حماس را برای مقاومت در برابر اسراییل می‌بوسیم."

رجب طیب اردوغان خواستار برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح برای یافتن راه‌حلی دایمی برای پایان دادن به درگیری بین اسراییل و فلسطینی‌ها شد و گفت: "آنچه ما در غزه نیاز داریم، توقف چند ساعته جنگ نیست، یک آتش‌بس دایمی است."

همچنین امیر قطر که کشورش میزبان چند تن از رهبران حماس است، گفت که قطر ضمن میانجی‌گری برای آزادی گروگان‌های اسراییلی، امیدوار است که به زودی آتش‌بس بشردوستانه برقرار شود.

او افزود: "جامعه بین‌الملل تا چه زمان می‌خواهد با اسراییل به گونه‌ای رفتار کند که گویی این کشور فراتر از قوانین بین‌المللی است."

حماس از این اجلاس خواسته بود تا "تصمیمی تاریخی و قاطع اتخاذ کند و اقدامی برای توقف فوری تجاوز صهیونیست‌ها انجام دهد."

نشست سران سازمان همکاری اسلامی در حالی برگزار شد که پس از حملات هفتم حماس بر اسراییل، نظامیان اسراییل تقریباً بدون وقفه نوار غزه را هدف حملات هوایی، توپخانه‌ای و حالا زمینی قرار داده اند.

به گفتهٔ مقامات صحی نوار غزه، این حملات تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۱۱ هزار نفر شده است که که بیش از ۴۰۰۰ نفر آنرا کودکان تشکیل می‌دهند. اما آماری که از سوی مقامات غزه ارایه شده است، تا حالا از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده است.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد که به گفتهٔ مقام‌های اسراییل حدود ۱۴۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفت.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG