لینک های دسترسی

Breaking News

ابراهیم رییسی: اردوی اسراییل باید درج سازمان‌های تروریستی شود


ابراهیم رییسی، رییس جهمور ایران، در نشست سران سازمان همکاری اسلامی اسلامی
ابراهیم رییسی، رییس جهمور ایران، در نشست سران سازمان همکاری اسلامی اسلامی

ابراهیم رییسی، رییس جهمور ایران، روز شنبه ۱۱ نومبر (۲۰ عقرب) با اشاره به عملیات نظامی اسراییل بر نوار غزه،‌ از کشور‌های اسلامی خواست تا اردوی اسراییل را درج فهرست سازمان‌های تروریستی کنند.

رییس جمهور ایران که در نشست سران سازمان همکاری اسلامی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، سخنرانی می‌کرد، از کشور‌های اسلامی که با اسراییل روابط دارند، خواست تا روابط شان را با اسراییل قطع کنند و حمایت شان را از فلسطین افزایش بدهند.

رهبران کشور‌های عربی و رییس جمهور ایران روز شنبه در نشست ریاض گردهم جمع شدند. رهبران این کشور‌ها تاکید دارند که قبل از اینکه جنگ میان اسراییل و گروه حماس به سایر کشور‌ها گسترش یابد، این جنگ باید پایان یابد.

یک روز قبل،‌محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، ضمن محکوم کردن حملات اسراییل بر نوار غزه، خواهان پایان جنگ در این منطقه شد.

سلمان در جریان نشست افریقا-سعودی که در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی،‌ برگزار شده است، گفت:‌ "ما حملات نظامی، هدف قرار دادن غیرنظامیان، تخطی از قوانین بین المللی توسط مقامات اشغالگر اسراییل را که در نوار غزه صورت می‌گیرد، محکوم می‌کنیم."

اما کشور‌های غربی به ویژه ایالات متحده گفته اند که پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل،‌ این کشور حق دفاع از خود را دارد.

نشست سران سازمان همکاری اسلامی در حالی برگزار شده است که پس از حملات هفتم حماس بر اسراییل، نظامیان اسراییل تقریباََ بدون وقفه نوار غزه را هدف حملات هوایی، توپخانه‌ای و حالا زمینی قرار داده اند.

مقامات اسراییلی در یک ماه گذشته همواره می‌گفتند که در حملات حماس بر اسراییل، ۱۴۰۰ نفر کشته شده اند، از روز جمعه به این طرف گفته اند که شمار کشته شدگان به ۱۲۰۰ نفر می‌رسد و پس از کالبد شکافی مشخص شد که اجساد ۲۰۰ نفر دیگر مربوط تندروان حماس بوده اند. حماس در جریان حمله بر اسراییل، کم و بیش ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفت که شامل شهروندان خارجی نیز می‌شود.

پس از حملهٔ حماس به تاریخ هفتم اکتوبر، اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفتم اکتوبر به اینسو بالای غزه آغاز کرده است. به گفتهٔ مقامات صحی نوار غزه، این حملات تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۱۱ هزار نفر شده است که که بیش از ۴۰۰۰ نفر آنرا کودکان تشکیل می‌دهند. اما آماری که از سوی مقامات غزه ارایه شده است، تا حالا از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده است.

در کنار سایر کشور‌ها، بسیاری از سازمان‌های امداد رسان نیز خواهان آتش‌بس در غزه شده اند و هشدار داده اند که وضعیت در غزه با فاجعه انسانی مواجه است، زیرا مردم با کمبود آب، غذا، ادویه و مواد سوخت مواجه اند.

قرار بود نشست اعضای اتحادیهٔ عرب و سازمان همکاری اسلامی به صورت جداگانه جلسات شان را بر گزار کنند. اما شماری از دپلومات‌های عرب به خبرگزاری فرانس پرس گفتند که نشست مشترک پس از آن برگزار شد که شماری از نمایندگان لیگ عرب برای نشر اعلامیه‌ای مشترک به توافق نرسیدند.

به گفتهٔ این دپلومات‌ها، شماری از کشور‌های عضو اتحادیهٔ‌عرب مانند الجزایر و لبنان پیشنهاد کرده بودند تا در پاسخ با حملات اسراییل بر نوار غزه، عرضهٔ‌ تیل به اسراییل و متحدین آن را مختل کنند. علاوه بر آن، این کشور‌ها خواهان قطع روابط دپلوماتیک و قطع ارتباط اقتصادی با اسراییل بوده اند.

این دپلومات‌ها که نخواستند نام‌های شان در گزارش ذکر شود، گفتند که دست‌کم سه کشور به شمول امارات متحدهٔ‌ عرب که در سال ۲۰۲۰ روابط شان را با اسراییل عادی ساختند، این پیشنهاد را رد کرد.

پیش از این نشست، گروه جهاد اسلامی فلسطینی با انتقاد از رهبران عرب به دلیل تاخیر اقدامات شان در مقابل اسراییل گفت که "انتظار هیچ چیزی" از این نشست ندارد.
محمد الهندی، معاون این گروه در یک کنفرانس خبری در بیروت، پایتخت لبنان، گفت: "ما به چنین نشست ها امیدوار نیستیم، زیرا سال‌ها شاهد نتایج بوده ایم."

اما رییس جمهور ایران در این نشست با ابراز تاسف گفت که این جلسه باید یک ماه قبل برگزار می‌شد.ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، از قول رییسی گزارش داد:‌ "امروز ما باید میدان را در دست بگیریم، ای کاش این نشست یک ماه پیش برگزار می شد. اینک که با تاخیر برگزار شده، باید تصمیم قاطع اتخاذ شود. باید همه ابزارها برای توقف فوری ماشین کشتار مردم فعال شود. اگر مقاومت مردم غزه و کرانه غربی و مقاومت لبنان نبود، امروز بسیاری از کشور‌های عربی و اسلامی درگیر چنین جنگی با رژیم صهیونیستی بودند."

بسیاری از کشور‌های غربی ایران را متهم به حمایت از گروه‌های تندروان در شرق میانه می‌کنند که شامل حزب‌الله لبنان، گروه حماس در غزه و حوثی‌های یمن می‌شود. حکومت ایران نیز حمایت از این گروه‌ها را تایید کرد و ادعا می‌کند این گروه‌های مقاومت در مقابل اسراییل اند.

گروه

XS
SM
MD
LG