لینک های دسترسی

Breaking News

بانک انکشاف آسیایی کمک ۴۰۰ میلیون دالری به افغانستان را تصویب کرد


بانک انکشاف آسیایی (ADB) گفته است که ۴۰۰ میلیون دالر امریکایی را برای حمایت از افغان‌های نیازمند به ویژه زنان، فراهم‌کردن بدیل معیشت و کاهش اثرات بحران انسانی در افغانستان تصویب کرده است.

این بانک روز چهارشنبه ۲۰ سپتمبر (۲۹ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای در مانیلا، پایتخت فیلیپین گفت که کمک‌های مالی این بانک برای تامین نیازهای غذایی و خدمات صحی افغان‌ها از طریق اداره‌های سازمان ملل متحد به مصرف خواهد رسید.

بر بنیاد اعلامیه از این پول هزینه مالی تطبیق برنامه‌های شماری اداره‌های سازمان ملل متحد که در افغانستان با کمبود بودجه مواجه هستند، فراهم خواهد شد.

بانک انکشاف آسیایی گفته است: "افغانستان با یک بحران انسانی بی‌سابقه ناشی از تغییرات اقلیمی، خشکسالی شدید، سیل و زلزله مواجه است. بر اساس برآوردها، ۸۰ درصد از جمعیت این کشور زیر خط گرسنگی زندگی می‌کنند. زنان و کودکان به طور نامتناسبی متاثر شده اند و بسیاری از خانواده‌ها که توسط زنان سرپرستی می‌شوند به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده برای تردد زنان در خارج از منزل که دسترسی آنها را به خدمات محدود کرده، از کمبود غذا رنج می‌برند".

بر اساس معلومات بانک انکشاف آسیایی، ۱۰۰ میلیون دالر از این پول در اختیار برنامه جهانی غذا در افغانستان قرار می‌گیرد تا غذای یک میلیون و ۳۲۰ هزار نفر را تامین کند.

همچنین ۱۰۰ میلیون دالر به سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد (FAO) و ۲۰۰ میلیون دالر دیگر به صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (UNICEF) برای ارایه خدمات بهداشتی به ۷.۵ میلیون نفر در ده ولایت اختصاص خواهد یافت.

بانک انکشاف آسیایی همچنان گفته است که بانک جهانی برای ارایه خدمات بهداشتی مشابه در ۲۴ ولایت دیگر به سازمان ملل پول فراهم می‌کند.

این بانک گفته است: "این پروژه بر اساس راهکار بانک انکشاف آسیایی و خارج از سیستم حکومتی طالبان اجرا خواهد شد".

به گفتۀ بانک انکشاف آسیایی، قرار است که یک گروه سوم بر روند اجرای این پروژه نظارت کند.

بانک انکشاف آسیایی در حالی کمک ۴۰۰ میلیون دالری را به اداره‌های ملل متحد در افغانستان تصویب کرده است که برخی از دفاتر این سازمان به دلیل کاهش کمک‌های جامعه جهانی هشدار داده بودند که ماه آینده کشور را ترک کنند.

سیندی مک کین، رییس برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی امریکایی "ای‌بی‌سی" به تاریخ ۱۷ سپتمبر (۲۶ سنبله) گفت که این اداره ملل متحد برای تداوم برنامه‌هایش برای ماه اکتوبر در افغانستان بودجه ندارد.

او تاکید کرد: "بدون دریافت کمک مالی برای افغانستان، باید در ماه اکتوبر این کشور را به طور کامل ترک کنیم."

به گفتۀ مک کین، برنامه جهانی غذا برای تداوم برنامه‌هایش در افغانستان به یک میلیارد دالر امریکایی بودجه نیاز دارد.

او گفت که از یک سو به دلیل افزایش نیاز مردم به غذا به دلیل شیوع کروناویروس، تغییرات اقلیمی و جنگ در سطح بین‌المللی، برنامه‌های این اداره ملل متحد گسترش یافته و از سوی دیگر علاقه بین‌المللی به تامین بودجه مورد نیاز این اداره کاهش یافته است.

با توجه به کاهش کمک‌های مالی جامعه جهانی با برنامه جهانی غذا، این برنامه از آغاز سال جاری تاکنون به طور مداوم تقریباً نیمی از فعالیت‌های خود، توزیع مواد غذایی، پول نقد و کمک‌های غذایی را در افغانستان کاهش داده است.

کمبود بودجه این اداره را مجبور کرد که در ماه سپتمبر دو میلیون نفر دیگر مواجه با گرسنگی را از فهرست کمک‌های مواد غذایی حذف کند، این رقم تعداد مجموعی کسانی را که در سال جاری از حمایت برنامه جهانی غذا محروم می‌شوند، به ده میلیون نفر می‌رساند.

ملل متحد گفته است که در سال روان میلادی برای امدادرسانی در افغانستان ۳.۲۳ میلیارد دالر نیاز بوده، اما تا ماه اگست تنها حدود یک میلیارد دالر آن فراهم شده و ۲.۴۳ میلیارد دالر بودجه هنوز هم کمبود است.

علاوه بر بانک انکشاف آسیایی، اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه ۲۰ سپتمبر (۲۹ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای از کمک ۱۴۰ میلیون یورویی به افغانستان به ویژه برای زنان و دختران افغان خبر داد.

گروه

XS
SM
MD
LG