لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: آسترالیا باید ویزۀ بشردوستانه برای افغان‌ها را در اولویت قرار دهد


آرشیف
آرشیف

دیدبان حقوق بشر در آسترالیا بر انعطاف بیشتر و همچنان اولویت قراردادن افغان‌ها در اعطای ویزۀ بشردوستانۀ آن کشور تاکید کرده است.

دانیلا گوشون، رییس دیدبان حقوق بشر در آسترالیا، گفته است که چند روز قبل در آستانۀ دوسالگی حاکمیت طالبان در افغانستان، دولت فدرال آسترالیا اعلام کرد که رقم دریافت ویزۀ بشردوستانه خود را از ۱۷هزار و ۸۷۵ به ۲۰هزار افزایش داده است.

خانم گوشون، تاکید کرده است که برنامه ویزۀ بشردوستانه آسترالیا از افرادی که سعی دارند از افغانستان فرار کنند، حمایت می‌کند و در جستجوی راه‌هایی است که چگونه می‌تواند بهتر عمل کند.

رییس دیدبان حقوق بشر در آسترالیا در بیانیه‌ای می‌گوید که در دو سال گذشته، افغانستان در یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان فرو رفته است؛ دو سوم جمعیت آن با گرسنگی و حداقل سه میلیون کودک از سوتغذیه حاد رنج می‌برند. این کشور همچنین دارای یکی از بالاترین آمار مرگ و میر نوزادان در جهان است و هزاران زن به دلایل مرتبط با بارداری جان خود را از دست می‌دهند که اکثر آنها قابل پیشگیری استند.

گوشون، با اشاره به محدودیت‌های وضع‌شدۀ طالبان بر حقوق زنان و دختران به ویژه حق آموزش، کار، تردد و اجتماعات مسالمت‌آمیز و همچنان موجودیت سانسور گسترده بر رسانه‌های افغانستان و زندانی‌شدن خبرنگاران و منتقدان حکومت طالبان گفته است: "اگر هدف نجات آسیب پذیرترین افراد است، برنامه‌های اسکان مجدد پناهندگان به چابکی برای نوآوری و سازگاری نیاز دارند. هر چه شرایط سخت تر باشد، نیاز به انعطاف بیشتر است."

به گفتۀ او، در اوایل سال جاری، وزارت امور داخله آسترالیا تایید کرد که درخواست‌های ویزۀ بشردوستانه برای مردم در افغانستان به دلیل موانع مقامات طالبان که آنها را تحت تعقیب قرار می‌دهند، بررسی نمی‌شود.

اما گوشون گفته است که مقامات وزارت داخله به دلیل مشکلاتی که در راستی آزمایی اطلاعات بایومتریک و سایر معلومات در افغانستان وجود دارد، درخواست‌ها را متوقف می‌کنند.

این در حالی است که شورای حقوقی آسترالیا گفته است که طبق گزارش‌ها، متقاضیان افغان به دلیل ظرفیت ناکافی آسترالیا برای رسیدگی به درخواست‌های آنان با وجود "رعایت تمام معیارهای دیگر برای ویزۀ بشردوستانه" رد شده اند.

به باور رییس دیدبان حقوق بشر در آسترالیا، بررسی‌های بهداشتی و امنیتی بخشی ضروری از روند امور پناهندگی است، اما "شرایط غیرعادی باید به معنای کاهش موانع اداری" نیز باشد.

بر اساس معلومات وی، در سال ۲۰۲۱، دولت آسترالیا ۲۶هزار و ۵۰۰ مکان ویزۀ بشردوستانه را برای پناهجویان افغان برای پنج سال آینده اختصاص داد و تا ماه می امسال، تقریباً نیمی از این موارد اعطا شده بود، در حالی که درخواست‌ها به بیش از ۴۰هزار رسید.

گوشون با اشاره به این موضوع می‌گوید که با این سرعت کار اداری مراکز صدور ویزۀ بشردوستانه، مکان‌های موجود بسیار کمتر از نیاز خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه دولت باید راه‌های حل مناسب را برای تسریع روند صدور ویزۀ بشردوستانه به افغان‌ها روی دست گیرد، گفته است که با بدتر شدن وضعیت حقوق بشر و بحران بشردوستانه در افغانستان، دولت باید تشریفات اداری را کاهش دهد و رسیدگی به ویزه‌های بشردوستانه را برای "افرادی که ناامید از فرار استند" در اولویت قرار دهد.

گوشون پیشنهاد کرده است که دولت آسترالیا باید آماده افزایش تخصیص کلی ویزه‌های بشردوستانه برای شهروندان افغان باشد و به گفتۀ او، تنها در این صورت است که کمک به آسیب پذیرترین افراد ممکن می‌شود.

این در حالی است که فرشته عباسی، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر، روز چهارشنبه ۱۶ اگست (۲۵ جوزا) بر تسریع و کارآمدی برنامه‌های اسکان مجدد افغان‌ها جهت تامین امنیت جانی آنان تاکید کرد.

فرشته عباسی گفت که برنامه‌های اسکان مجدد باید سریع و کارا باشد و شامل راه‌های قانونی و امن برای خروج از افغانستان باشد تا اطمینان حاصل شود کسانی که نیاز به امنیت دارند، می‌توانند این کار را انجام دهند.

دیدبان حقوق بشر در حالی بر اولویت‌دهی ویزۀ بشردوستانه آسترالیا به افغان‌ها تاکید کرده است که با گذشت دو سال از حکومت طالبان، هنوز هم روند تخلیه افغان‌های در معرض خطر تکمیل نشده است و هزاران شهروند افغانستان که با نهادهای بین‌المللی، اداره‌های دولتی و نیروهای خارجی کار می‌کردند، از افغانستان تخلیه نشده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG