لینک های دسترسی

Breaking News

افتخارات افسران ارشد نظامی آسترالیا که در افغانستان خدمت کرده اند، سلب می‌شود


آسترالیا افتخارات نظامی فرماندهان ارشد نظامی خود را به دلیل "جنایات جنگی" که تحت نظارت آنان در جریان درگیری طولانی در افغانستان انجام شده است، سلب می‌کند.

ریچارد مارلز، وزیر دفاع آسترالیا روز پنجشنبه ۱۲ اگست (۲۲ سنبله) به پارلمان فدرال این کشور گفت که افسران ارشد نظامی که در افغانستان خدمت کرده اند، مدال‌های خدمات برجسته خود را از دست خواهند داد.

مدال‌ها عمدتاً به آنعده نظامیان آسترالیایی تعلق می‌گیرد که نقش فرماندهی و رهبری در جنگ داشته اند.

سلب مدال برخی از فرماندهان توسط گزارش قاضی پال بریتون در سال ۲۰۲۰ توصیه شده بود که به جنایات جنگی که گفته می شود در طول جنگ در افغانستان بین سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۶ انجام شده است، می پردازد.

این "شواهد معتبر" نشان می دهد که نیروهای خاص آسترالیایی به طور غیرقانونی ۳۹ نفر را در زمان ماموریت نظامی در افغانستان کشته اند.

در سال ۲۰۱۶ رییس تفتیش وزارت دفاع آسترالیا، قاضی پال بریتون را برای تحقیق در مورد شایعات جنایات جنگی در افغانستان در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶ موظف ساخت.

وزارت دفاع آسترالیا نیز در آن وقت با نشر گزارشی گفته بود که ۱۹ منسوب برحال و پیشین نظامی آن کشور به خاطر ادعاهای مبنی بر کشتار ۳۹ غیرنظامی افغان با پیگرد احتمالی عدلی و قضایی مواجه اند.

وزیر دفاع آسترالیا به پارلمان این کشور گفت که افسران ارشد مسوول اقدامات قطعات خود هستند.

او گفت: "زمانی که فرماندهی یک قطعه را برعهده می‌گیرید، اغلباً از مزایا و افتخارات کاری که آن قطعه انجام می‌دهد، صرف نظر از اینکه شخصاً در خط مقدم حضور داشته‌اید یا نه، مستفید می‌شوید، و به همان ترتیب، مسوولیت کاستی‌هایی را که رخ داده، نیز باید بپذیرید."

حکومت آسترالیا نگفته است که چند افسر افتخارات نظامی خود را از دست خواهند داد، اما رسانه‌ها گزارش داده اند که این تصمیم نه فرمانده نظامی پیشین و برحال را متاثر خواهد کرد. هویت این فرماندهان نظامی فاش نشده است.

آنها لزوماً به جنایات جنگی متهم نشده اند، اما به اتهام نادیده گرفتن یا گزارش ندادن رفتار نادرست سربازان شان مجازات شده اند.

اندرو هاستی، عضو پارلمان و نظامی پیشین آسترالیا که در افغانستان خدمت کرده روز پنجشنبه به پارلمان گفت که فرماندهان موظف اند بر اقدامات سربازان خود نظارت کنند.

او گفت: "کسانی که ادعا می‌شود خون بی‌گناه ریخته اند، تنها مسوول آن هستند. من این را برای تبریه یا محکوم کردن کسی نمی گویم، مگر کسانی که در قدمهٔ فرماندهی تصاویر افراد کشته شده را دیدند، موظف به پرسیدن سوال بودند."

حکومت آسترالیا تاکید کرده است که اکثریت پرسونل نظامی این کشور که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ به افغانستان اعزام شده‌اند، "خدمت مقدس" انجام داده‌اند و از کسانی که به افشای تخلفات احتمالی کمک کرده‌اند، قدردانی کرده است.

ده‌ها سرباز آسترالیایی به اتهام جنایات جنگی تحت بازجویی قرار دارند. تاکنون تنها علیه چند تن از سربازان پیشین نیروهای ویژه آسترالیا، اتهاماتی مطرح شده است.

یک قاضی آسترالیایی در جون سال گذشته حکم داد که بن رابرتس سمت، سرباز پیشین نیروهای خاص آسترالیا در زمان حضور قوای خارجی در افغانستان به طور غیرقانونی زندانیان افغان را کشته و سایر جنایات جنگی را مرتکب شده است.

انتونی بسانکو، قاضی محکمهٔ فدرال آسترالیا، حکم داد که مقالات منتشر شده در سال ۲۰۱۸ در مورد تعدادی از جنایات جنگی رابرتس سمت که اکنون مدیر یک شرکت رسانه‌ای است، واقعیت دارد.

قاضی فدرال گفت سمت که در سال ۲۰۱۰ عالی‌ترین افتخار نظامی آسترالیا را برای خدمت در افغانستان دریافت کرده است، "قواعد اخلاقی و قانون درگیری نظامی را زیرپا گذاشته" و با رفتار خود آسترالیا را شرمسار کرده است.

دولت گفته است که ممکن است سال ها طول بکشد تا این قضایا به دلیل ماهیت پیچیده و حساس مورد بررسی، پیگرد قانونی و حل و فصل قرار گیرند.

همچنین ادعاهایی در مورد جنایات نیروهای بریتانیایی و امریکایی در افغانستان مطرح شده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG