لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن و سوناک: انرژی پاک و فناوری‌های نوظهور برای امنیت ملی حیاتی است


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا و ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا و ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا و ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا روز پنجشنبه هشتم جون (۱۸ جوزا) از توافق روی "اعلامیه اتلانتیک" که یک مشارکت اقتصادی محدود با تمرکز بر انتقال انرژی و فناوری‌های نوظهور است، خبر داده و آن را برای امنیت ملی کشورهای شان حیاتی خواندند.

بایدن گفت، این توافق به ایالات متحده و بریتانیا کمک خواهد کرد که "در خط مقدم یک جهان به سرعت در حال تغییر باقی بمانند."

موارد اساسی "اعلامیه اتلانتیک" شامل تضمین رهبری ایالات متحده و بریتانیا از فناوری‌های حیاتی و نوظهور، امنیت اقتصادی، تحول دیجیتالی و انتقال به انرژی پاک است.

بایدن در ماه مارچ از سوناک دعوت کرده بود که به ایالات متحده سفر کند تا در مورد همکاری نزدیکتر در زمینۀ رسیدگی به چالش‌های اقتصادی از جمله امنیت زنجیرۀ تدارکات و تغییرات اقلیم صحبت کنند.

با این حال، این دو رهبر از صحبت در مورد پیشرفت به سوی یک توافق تجارت آزاد گسترده تر بین ایالات متحده و بریتانیا که حزب محافظه کار بریتانیا در سال ۲۰۱۹ وعده داده بود که طی سه سال در بارهٔ آن با ایالات متحده مذاکره خواهد کرد، طفره رفتند.

انتظار می‌رفت که مسایل حل ناشده در روابط دو جانبه به شمول تجارت آزاد میان ایالات متحده و بریتانیا در دیدار سوناک و بایدن به بحث گرفته شود، هرچند سخنگوی صدارت بریتانیا گفته بود که بحث تجارت آزاد میان دو کشور در اجندای گفتگوی رهبران دو کشور شامل نیست.

افزون بر"اعلامیه اتلانتیک" بایدن و سوناک در قصر سفید روی فناوری‌های مانند تراشه ها یا چپ‌های نیمه هادی‌ و هوش مصنوعی، روابط اقتصادی و حمایت از اوکراین گفتگو کردند.

بریتانیا یکی از حامیان اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه بر آن کشور بوده و از فراهم آوری تسلیحات به شمول میزایل‌های دوربرد به کیف خبر داده است.

به گفتهٔ قصر سفید، این توافق باعث تعمیق روابط تجاری و سرمایه گذاری، تنوع در زنجیرهٔ تدارکاتی و کاهش وابستگی استراتیژیک به قدرت های متخاصم خواهد شد.

سوناک در یک کنفرانس خبری مشترک پس از گفتگو با بایدن گفت که چین و روسیه "مایل هستند از باز بودن ما بهره برداری کنند، دارایی‌های معنوی ما را بدزدند، از فناوری برای اهداف اقتدارگرایانه استفاده کنند و منابع مهمی مانند انرژی را بربایند."

به عنوان بخشی از این قرارداد، دو کشور مذاکراتی را در مورد مواد معدنی حیاتی تولید شده در بریتانیا که در موترهای برقی و بطری‌هایی از آن استفاده می‌شود، آغاز خواهند کرد. مذاکرات مشابهی با اتحادیه اروپا نیز در حال انجام است.

بایدن در این ملاقات بر وحدت فرا-اتلانتیک تاکید کرد و گفت: "هیچ موضوعی با اهمیت جهانی وجود ندارد که کشورهای ما با هم رهبری نکنند."

او شک و تردید فزاینده جمهوری خواهان در مورد افزایش هزینه‌های دفاعی برای کیف را کم اهمیت جلوه داده و گفت: "من معتقدم که ما بودجه لازم برای حمایت از اوکراین را تا زمانی که (جنگ) طول بکشد، خواهیم داشت."

نشست روز پنجشنبه رهبران دو کمک کننده ارشد نظامی به اوکراین پیامی را قبل از نشست ناتو در ویلنیوس، لیتوانیا در ماه آینده ارسال کرد که متحدان در حمایت از کیف متعهد و متحد هستند.

این نخستین سفر ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا به ایالات متحده از زمان گرفتن تصدی صدارت بریتانیا در ماه اکتوبر است، اما او و بایدن تاکنون سه بار در سال جاری با یکدیگر دیدار کرده اند.

XS
SM
MD
LG