لینک های دسترسی

Breaking News

وضعیت در غزه؛ یکی از موضوعات بحث میان بایدن، هریس و نتنیاهو 


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل امروز ۲۵ جولای (چهارم اسد) روی توقف وضعیت رنج آورغزه و تامین صلح پایدار بحث کردند. اما کاملا هریس، معاون بایدن لحن تندتر اختیار کرد و گفت در مورد میزان رنج بشری در غزه "نگرانی جدی" دارد.

هریس که مصروف کارزار انتخابات ریاست جمهوری است گفت که اسراییل حق دارد از خود دفاع کند اما چگونگی آن مهم است.

او گفت: "من در مورد میزان رنج بشری در غزه، به شمول و مرگ شمار زیادی از غیرنظامیان بی‌گناه، نگرانی‌‌های جدی ام را به صدر اعظم (نتنیاهو) ابراز کردم و نگرانی‌ جدی ام را در مورد وضعیت وخیم بشری در آنجا و این که بیش از دو میلیون نفر در آنجا با سطوح بلند عدم امنیت غذایی مواجه بود و نیم میلیون نفر دیگر با سطوح فاجعه بار ناامنی حاد غذایی مواجه اند، واضح کردم."

او اضافه کرد که آنچه که در جریان ه ماه گذشته در غزه اتفاق افتاده، "ویران‌کننده" است.

لحن تند او توسط معترضان در خارج از قصر سفید در روز پنجشنبه تقویت شد که به برخورد نظامی نتنیاهو در غزه اعتراض کردند و از بایدن خواستند که حمایت‌اش را ازاسراییل کاهش دهد.

قصر سفید گفت که ملاقات بایدن با نتنیاهو سازنده بود، اما درمورد پیشرفتی در خصوص آتش‌بس غزه چیزی نگفت.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید به صدای امریکا گفت که رهبران دو کشور "بحث خوبی" داشتند.

او افزود: "رییس جمهور فرصت این را یافت که نگرانی‌هایش را در مورد وضعیت کنونی توافق آتش‌بس ابراز کند و خواستار نهایی شدن آن شود و بر علاوه در مورد سایر موضوعات مانند فعالیت‌های بی‌ثبات کنندهٔ‌ ایران، تنش‌ها... با لبنان و نیازمندی کمک‌های بشری بیشتر به مردم غزه، صحبت کند."

ایالات متحده، مصر و قطر از ماه‌ها به اینسو تلاش دارند برای استقرار آتش‌بس میان اسراییل و حماس میانجی‌گری کنند تا توقف جنگ، رهایی گروگان‌ها و جریان کمک‌های بشری را به غزه تضمین کند.

تا کنون تلاش‌ها برای آتش‌بس میان اسراییل و حماس نتیجه نداده است و با تداوم جنگ در غزه، تهدید یک منازعۀ گسترده‌تر در منطقه موجود است.

یک مقام ارشد قصر سفید روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که ملاقات قصر سفید ممکن شامل بحث در مورد تهدید‌ها گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق میانه مانند حماس، حزب الله و حوثی‌های یمن به اسراییل نیز باشد.

بر علاوهٔ وضعیت در غزه، در اجندای بحث جو بایدن و نتنیاهو، صحبت در مورد تلاش‌ها برای دست‌یابی به یک توافق برای متوقف کردن جنگ، آزادی گروگانان، رهایی شماری از زندانیان فلسطینی و افزایش کمک‌های بشری به باشندگان غزه، شامل بود.

بایدن و نتنیاهو با اعضای خانواده‌های گروگانان امریکایی نیز ملاقات کردند.

در جریان این ملاقات اعضای خانواده‌های گروگانان خواستار نهایی شدن هر چه زودتر توافق آتش‌بس شدند.

نتنیاهو روز چهار شنبه در سخنرانی در کانگرس ایالات متحده، از جنگ کشورش علیه حماس دفاع کرد و نیز به ادامۀ این جنگ تا "پیروزی کامل" و بازگردانیدن گروگان های باقی مانده، تاکید کرد. حدود ۵۰ قانونگذار دموکرات سخنرانی نتنیاهو را تحریم کردند.

در حالیکه نتنیاهو در مقر کانگرس ایالات متحده سخنرانی می‌کرد، هزاران مظاهره کنندۀ حامی فلسطین و ضد جنگ، در مقر کانگرس تظاهرات را بر پا کرده بودند.

نتنیاهو ضمن مقصر خواندن حماس به ادامهٔ جنگ، ابراز اطمینان کرد که مذاکرات برای آتش‌بس تدریجاً موفق خواهد شد، اما در مورد بن‌بست چند ماهۀ این مذاکرات جزییاتی نداد.

قرار است نتنیاهو روز جمعه با دونالد ترمپ،‌ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری، ملاقات کند.

گروه

XS
SM
MD
LG