لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن و نتنیاهو در مورد جنگ غزه و مذاکرات آتش بس گفتگو می‌کنند


ملاقات میان جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده با بنیامن نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، در ماه اکتوبر در تل ابیب
ملاقات میان جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده با بنیامن نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، در ماه اکتوبر در تل ابیب

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه ۲۵ جولای (چهارم اسد)، در قصر سفید میزبان بنیامن نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، است و انتظار می‌رود که گفتگوی دو رهبر در مورد جنگ اسراییل علیه حماس در باریکه غزه متمرکز باشد.

یک مقام ارشد حکومت ایالات متحده به روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که بایدن در این ملاقات به "تعهد آهنین" واشنگتن به حمایت از اسراییل تاکید خواهد کرد.

این مقام امریکایی گفت که بحث در مورد تهدید گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق میانه، چون گروه حماس، حزب‌الله لبنان و گروه حوثی‌های یمن، نیز در گفتگوهای بایدن و نتنیاهو شامل خواهد بود.

انتظار می‌رود که بایدن و نتنیاهو، در مورد تلاش‌ها برای یک موافقتنامه آتش بس که شامل توقف جنگ، رهایی گروگان ها توسط حماس در غزه، رهایی زندانیان فلسطینی در اسراییل و افزایش جریان کمک‌های بشری برای فلسطینی ها در غزه باشد، صحبت کنند.

ایالات متحده، مصر و قطر از ماه‌ها به اینسو تلاش دارند تا برای استقرار آتش‌بس میان اسراییل و حماس میانجی‌گری کنند تا توقف جنگ، رهایی گروگان‌ها و جریان کمک‌های بشری را به غزه تضمین کند.

تا کنون تلاش‌ها برای آتش‌بس میان اسراییل و حماس نتیجه نداده است و با تداوم جنگ در غزه، تهدید یک منازعۀ گسترده‌تر در منطقه موجود است، زیرا هم اکنون اسراییل با حملات از سوی گروه حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن روبرو است.

گیب امو، عضو دموکرات مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، ابراز امیدواری کرد که سفر نتنیاهو به واشنگتن بیشتر بر آینده تمرکز داشته باشد. امو در صحبت با بخش اردوی صدای امریکا گفت: "آینده‌ای که ثبات را به منطقه بیاورد، رهایی گروگان‌ها را تضمین کند، رسیدگی جدی و عمیق به نیازمندی های بشری را در پی داشته باشد و به گونۀ یکسان امنیت اسراییل و فلسطینیان را تضمین کند."

یک مقام ارشد حکومت ایالات متحده گفت که اساساً یک چارچوب کاری برای مرحله اول در توافقنامۀ پیشنهاد شدۀ سه مرحله‌ای صلح وجود دارد و در حالیکه مذاکره کنندگان برای نهایی شدن این توافق کوشش می‌کنند، ایالات متحده در این مورد انتظار "فعالیت‌های زیادی را در طول هفتۀ آینده" دارد.

مرحلۀ اول، ۴۲ روز را در بر می‌گیرد و شامل رهایی برخی از گروگان ها از سوی حماس، به شمول زنان و مردان بالای سن ۵۰ و آنهایی که مریض و یا زخمی هستند، می‌گردد. این مقام ایالات متحده بیان داشت که آنچه که باقی مانده است، اجرایی شدن مرحله اول است و اینکه "این چگونه، عملا به طور روزمره کار خواهد کرد".

پس از این ملاقات، قرار است بایدن و نتنیاهو با خانواده‌های امریکایی هایی که اعضای شان در میان گروگان ها قرار دارند، ملاقات کنند.

قرار است در اواخر روز پنجشنبه، نتنیاهو با کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده و نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ماه نومبر ملاقات کند.

دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده به روز جمعه، میزبان نتنیاهو خواهد بود.

نتنیاهو روز چهار شنبه در سخنرانی در کانگرس ایالات متحده، از جنگ کشورش علیه حماس دفاع کرد و نیز به ادامۀ این جنگ تا "پیروزی کامل" و بازگردانیدن گروگان های باقی مانده، تاکید کرد. حدود ۵۰ قانونگذار دموکرات سخنرانی نتنیاهو را تحریم کردند.

در حالیکه نتنیاهو در مقر کانگرس ایالات متحده سخنرانی می‌کرد، هزاران مظاهره کنندۀ حامی فلسطین و ضد جنگ، در مقر کانگرس تظاهرات را بر پا کرده بودند.

نتنیاهو ابراز اطمینان کرد که مذاکرات برای آتش بس تدریجاً موفق خواهد شد، اما در مورد بن‌بست چند ماهۀ این مذاکرات جزییاتی نداد.

گروه

XS
SM
MD
LG