لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا، بریتانیا و فرانسه از ملل متحد خواستند درباره درون‌ ایرانی که در اوکراین استفاده شده،‌ تحقیق کند


ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا روز جمعه هفتم جون (۱۶ سرطان) ایران و روسیه را به تخطی قطعنامهٔ شورای امنیت ملل متحد در مورد انتقال طیاره‌های بی سرنشین تهران به مسکو متهم کردند که اردوی روسیه از آن برای حملات مکرر به شهرهای اوکراین استفاده کرده است.

این سه قدرت غربی گفته اند که تهران و مسکو تعهدات قطعنامه ۲۲۳۱ ملل متحد را نقض کرده اند که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران را در قوانین بین المللی گنجانیده است و ارسال طیاره‌های بی سرشین ایران به روسیه بدون تاییدی شورای امنیت ملل متحد،‌ تخطی از قطعنامهٔ این شورا است.

این سه کشور از ملل متحد خواستند تا در مورد ادعای نقض قطعنامهٔ شورای امنیت و تطبیق این قطعنامه در جلسه نیمه سالانه رسیدگی کند.

رابرت وود، نمایندهٔ ایالات متحده در ملل متحد، گفت: " دارالانشا ملل متحده به صورت اخص باید بدون تاخیر بیشتر، تیمی از محققان را به کیف [پایتخت اوکراین] اعزام کند تا بقایای این سلاح‌های مورد استفاده روسیه علیه اوکراین را بررسی کنند."

آقای وود همچنین با اشاره به تعامل ایران و روسیه در مورد طیاره‌های بی سرنشین گفت:‌ "این تخطی آشکار قطعنامهٔ ۲۲۳۱ است. ما نباید از محکوم کردن این رفتار بی ثبات کننده و خطرناک شرم کنیم."

او اضافه کرد که انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، باید تا ۳۰ روز آینده بررسی خود در مورد فراهم‌آوری طیاره‌های بی سرنشین ایران به روسیه را با شورای امنیت ملل متحد شریک بسازد.

گوتیرش تا حالا در مقابل تقاضا‌ها برای اعزام تیمی از کارشناسان به اوکراین مقاومت کرده و گفته است که دفتر او به بررسی اطلاعات موجود ادامه می‌دهد.

در همین حال،‌ واسیلی نبنزیا،‌ نماینده روسیه در ملل متحد گفته است که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، منشی عمومی این سازمان هیچ اختیاری برای اعزام کارشناسان ندارد. ‌آقای نبنزیا گفت که ملل متحد باید از "ملاقات های بدون رضایت و بازرسی های خودسرانه" اجتناب کند.

او خطاب به انتونیو گوتیرش گفت: "منشی عمومی [سازمان ملل متحد] از موقف ما در این مورد آگاهی کامل دارد."

پیش از این،‌جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید به تاریخ نهم جون سال روان میلادی با استناد از اطلاعات ادارات استخباراتی ایالات متحده گفت که مسکو صد‌ها طیارهٔ بی سرنشین ایران را به دست آورده و تلاش صورت می‌گیرد تا اوایل سال آینده، این طیاره‌های بی سرنشین در داخل قلمرو روسیه تولید شد. او گفت: "به نظر می رسد مشارکت نظامی روسیه و ایران در حال تعمیق است."

آقای کربی در بیانیه‌ای که به صدای امریکا ارسال شده، گفت: "ما اطلاعاتی داریم که روسیه مواد مورد نیاز برای ساخت کارخانهٔ تولید طیارهٔ های بدون سرنشین (درون) در داخل روسیه را از ایران دریافت می‌کند. این کارخانه می‌تواند در اوایل سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد."

به گفتهٔ قصر سفید، ایران به نوبه خود به دنبال خرید طیاره‌های جنگنده سو-۳۵، هلیکوپترهای تهاجمی، رادارها و طیاره‌های آموزشی جنگی YAK-130 از روسیه به ارزش میلیاردها دالر است.

مقامات ایران فراهم‌آوری طیاره‌ها بی سرنشین ساخت آن کشور به روسیه را تایید کرده اند، اما تاکید دارند که از آن در جنگ اوکراین استفاده نشده است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، در واکنش به اتهامات کشورهای غربی از جمله ایالات متحده گفته است که "اگر برای ما ثابت شود روسیه از درون ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهیم بود و موضع ما درباره جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است."

اما مقامات کیف مدعی اند که روسیه صدها درون ساخت ایران را برای انجام حملات بر زیربناها و غیرنظامیان اوکراینی کار گرفته است. روزنامهٔ وال استریت ژورنال از قول مقامات اوکراین گزارش داده است که نیروهای آن کشور بیش از ۵۴۰ درون نوع شاهد-۱۳۶ را نابوده کرده اند.
XS
SM
MD
LG