لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید بحث ها در مورد حق سقط جنین با نزدیک شدن انتخابات در امریکا


ستاد‌های انتخاباتی بایدن و ترمپ پیام‌های متفاوتی در مورد سقط جنین دارند. این در حالی است که شهروندان و قانونگذاران امریکایی در مورد اهمیت حق سقط جنین در انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

کاملا هریس، معاون رییس جمهور امریکا در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت پنسلونیا، اعمال محدودیت ها بر سقط جنین در چندین ایالت به شمول ممنوعیت سقط جنین شش هفته پس از القاح در ایالت فلوریدا را محکوم کرد.

او گفت:"آیا شما به زنان اعتماد ندارید که بدانند چه چیزی به نفع شان است؟... آیا برخی قانونگذاران در برخی مجلس های ایالتی که خود زن نیستند در موقف بهتر قرار دارند که به زنان بگویند باید چه کنند؟"

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفته است که اگر دوباره انتخاب شود، یک فیصله مشهور ستره محکمه امریکا به نام قضیه رو در مقابل وید را اعاده خواهد کرد، فیصله ای که حق زنان به سقط جنین را برای پنج دهه تضمین کرد.

دونالد ترمپ، نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه، موقف خود را در قبال سقط جنین هفته گذشته، در شبکه اجتماعی تروت سوشیل بیان کرد.

او گفت که موضوع سقط جنین به تصمیم هر ایالت ربط دارد و حکومت فدرال هرگز در این مورد مداخله نمی کند. او افزود که امریکا به زودی در قبال موضوع جنجال برانگیز سقط جنین، متحد خواهد شد.

از پنج قاضی ستره محکمه امریکا که به حمایت از لغو حق دسترسی به سقط جنین در سال ۲۰۲۲ رای دادند، سه آن توسط ترمپ مقرر شده بود.

بر اساس آمار انستتیوت گودمکر، در حال حاضر سقط جنین در مراحل مختلف بارداری، و با برخی استثنائات در ۴۱ ایالت امریکا ممنوع شده است.

جو بیکر از سازمان دیدبان حقوق بشر می گوید که این ممنوعیت ها سبب ایجاد انگیزه در میان رای دهندگان در امریکا شده است.

او گفت:"ما در انتخابات های ایالتی شاهد افزایش میزان مشارکت به ویژه رای دهندگان زن بودیم که تلاش کردند حق سقط جنین را در ایالت های شان تضمین کنند."

هلین الواری، استاد حقوق در دانشگاه جورج میسن که خود را یک دموکرات مخالف سقط جنین می خواند، می گوید که ستاد های انتخاباتی ترمپ و بایدن، هر دو، استراتیژی هر ایالت را به گونه جداگانه بررسی می کنند تا ببینند که آیا سقط جنین یک موضوع تعین کننده در انتخابات ریاست جمهوری امسال خواهد بود یا خیر.

او افزود:"تمرکز که ستاد انتخاباتی بایدن بر این موضوع داشته است، روزنامه نیویارک تایمز و سایر رسانه ها آن را موضوع شماره یک برای [بایدن] خوانده اند. این تصمیم مبتنی بر استراتیژی، ممکن ستاد بایدن را چند در صد سبقت بدهد. با این همه، این موضوع در تقابل عمیق با پرسش های در مورد اقتصاد، میزان تورم و مهاجرت قرار دارد."

سقط جنین که یکی از گفتمان های مهم در امریکا است، اکنون به نبرد بین دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در مجلس های ایالتی چون در ایالت اریزونا تبدیل شده، جاییکه وضع ممنوعیت کامل سقط جنین اخیراً لغو شد.

کارشناسان می گویند که دعوا های حقوقی در مورد حق سقط جنین در سطح ایالت ها ادامه خواهد داشت، اما به نظر این کارشناسان، تا هنوز روشن نیست که آیا سقط جنین، یک موضوع سرنوشت ساز در انتخابات ماه نومبر خواهد بود یا خیر.

گروه

XS
SM
MD
LG