لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن از امریکایی‌ها خواست تا در برابر برتری طلبی سفید پوستان با هم متحد شوند


رییس جمهور امریکا در میان تعدادی از فعالان جامعهٔ مدنی خواهان اتحاد امریکایی‌ها در برابر نفرت نژادی و برتری جویی سفید پوستان شد
رییس جمهور امریکا در میان تعدادی از فعالان جامعهٔ مدنی خواهان اتحاد امریکایی‌ها در برابر نفرت نژادی و برتری جویی سفید پوستان شد

جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، و مقامات ارشد قصر سفید روز دوشنبه ۲۸ اگست (ششم سنبله)‌ در مقابل برتری طلبی سفید پوستان کنار هم ایستادند و از شهروندان امریکا خواستند تا در برابر نفرت پراکنی نژادی متحد شوند.

این اظهارات مقامات ارشد قصر سفید پس از آن بیان شد که مقامات ایالات متحده گفتند که سه سیاه پوست در آخر هفتهٔ گذشته در ایالت فلوریدا با انگیزهٔ نژادی کشته شدند.

بایدن در قصر سفید به شماری از رهبران جامعهٔ مدنی گفت: ''نفرت در امریکا پیروز نخواهد شد. اکنون برای همه امریکایی‌ها زمان آن فرا رسیده است تا صدای شان را بلند کنند."

رییس جمهور بایدن از کار و فعالیت ادارهٔ زیر امرش در راستای مبارزه بر ضد جرایم ناشی از نفرت،‌ سرکوب رای‌دهندگان، قتل‌های خود سرانه و تامین حقوق مساوی برای همه استقبال کرد.

بایدن گفت:‌ ''تفوق جویی سفید پوستان به مثابهٔ زهر است'' و افزود که یک مرد سفید پوست ۲۱ ساله مسلح سه سیاه پوست را در یکی از مغازه‌های ایالت فلوریدا کشت.

فردی که بر سیاه پوستان شلیک کرده بود، خود را نیز به ضرب مرمی زخمی کرد و سپس جان باخت. بایدن گفت که کشتار این سیاه پوستان منحیث جرایم نفرت زیر تحقیق قرار دارد.

تی‌.‌کی. واترز، یک مقام ارشد پولیس محلی در ایالت فلوریدا، نیز گفته است که این گلوله‌باری ناشی از نفرت نژادی بوده است. مقامات و والدین ضارب گفته اند که او نسبت به سیاه پوستان نفرت داشت.

ادارهٔ تحقیقات فدرال ایالات متحده یا اف‌بی‌ای در ماه مارچ سال روان میلادی گفت که جرایم نفرت در ایالات متحده در مقایسه با سال ۲۰۲۱ میلادی تقریباََ ۱۲ درصد افزایش یافته است. اکثر این جرایم منشای نژادی و قومی داشته است.

رییس جمهور بایدن همچنین گفت که حالا زمان عمل فرا رسیده است، زیرا برتری طلبی سفید پوستان اکنون بزرگترین تهدید تروریستی است که ایالات متحده با آن مواجه است. بایدن افزود:‌" همه ما باید تا اندازهٔ که قدرت داریم به صورت واضح و شخصاََ بگوییم که نفرت پیروز نخواهد شد."

در عین حال،‌ کاملا هریس، معاون رییس جمهور ایالات متحده، نیز در قصر سفید هشدار داد که افرادی هستند که به صورت عمدی تلاش می‌کنند تا مردم امریکا را منحیث یک ملت منقسم کنند. خانم هریس افزود که امریکایی‌ها وظیفه دارند تا اجازه ندهند که جناح‌ها ''وحدت ما را از بین ببرند."

رییس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که یک گروه کاملاََ افراطی در ایالات متحده وجود دارد که تلاش می‌کند تاریخ این کشور را از بین ببرند.

پیش از این،‌ رییس جمهور امریکا به تاریخ ۲۹ مارچ ۲۰۲۲ قانونی را توشیح کرد که بر اساس آن شکنجه و کشتار خودسرانه و صحرایی در ایالات متحده به مثابهٔ جرایم نفرت پنداشته می‌شود. کانگرس امریکا پیش‌نویس این قانون را در اوایل مارچ تصویب کرده بود.

این قانون به نام امت تیل، پسر ۱۴ سالهٔ سیاه پوست نامگذاری شده است که در سال ۱۹۵۵ میلادی به گونهٔ ''وحشیانه'' در ایالت مسیسیپی ایالات متحده به قتل رسید.

در سال ۱۹۵۵ میلادی،‌ دو مرد سفیدپوست امت تیل را با این ادعا که گویا وی بر یک زن سفیدپوست اشپلاق زده است، ابتدا اختطاف کرده و سپس او را زیر شکنجه به قتل رساندند.

هیات منصفه در آن زمان که همهٔ آنان سفیدپوستان بودند، دو مرد سفید پوست متهم به قتل امیت تیل را تبریه کرد، اما این دو مرد بعد‌ها به این قتل اعتراف کردند، اعترافاتی که توجه مردم را در سراسر امریکا به قساوت و خشونت علیه امریکایی‌های افریقایی‌تبار جلب کرد و قتل این پسر نوجوان در ایالات متحده به نماد حقوق مدنی تبدیل شد.

گروه

XS
SM
MD
LG