لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن آبدهٔ ملی یادبود نوجوان سیاه‌پوستی را بنا می‌کند که هفت دهه پیش کشته شد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به یادبود از ایمیت تل، نوجوان سیاه‌پوست که در سال ۱۹۵۵ در ایالت میسیسیپی کشته شد، آبدهٔ ملی یادبود را ایجاد می‌کند. تل در آن زمان به اتهام اشپلاق زدن بر یک زن سفیدپوست کشته شد.

یک مقام قصر سفید گفته است که بایدن روز سه شنبه اعلامیهٔ رسمی اعمار آبدهٔ یادبود ایمیت تل و مادرش، مامی تل موبلی را امضا خواهد کرد. روز سه شنبه مصادف با سالروز تولد ایمیت تل است که در ۲۵ جولای ۱۹۴۱ به دنیا آمده بود.

این آبده هم یادآور داستان زندگی و مرگ ایمیت تل است که در سن ۱۴ سالگی توسط مردان سفیدپوست کشته شد و هم فعالیت‌های مادرش را برجسته می‌کند که به جهان نشان داد که چگونه در حق فرزندش ظلم شد.

دستور بنای این آبده در حالی صادر می‌شود که ایالات متحده درگیر بحث داغ در مورد نژاد است. رهبران محافظه کار مخالف نصاب درسی مکاتب اند که در آن در مورد برده‌داری و تاریخ سیاه‌پوستان آموزش داده می‌شود.

کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده روز جمعه تغییرات را به باد انتقاد گرفت که از سوی ادارهٔ آموزش ایالت فلوریدا در مورد تاریخ سیاه‌پوستان در نصاب درسی مکاتب آن ایالت وارد شده است.

در این نصاب جدید به شاگردان مکاتب آموزش داده می‌شود که سیاه‌پوستان در زمانی که برده بودند، مهارت‌هایی را از مالکان سفیدپوست شان فرا می‌گرفتند. ران دی‌سانتیس، والی جمهوریخواه فلوریدا که نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده است، این تغییرات را منظور کرده است.

هریس در سخنرانی در شهر جکسنویل فلوریدا گفت: "چطور کسی استدلال کرده می‌تواند که درون چنین جنایات، فایده‌ای از این سطح عمل‌کرد غیرانسانی وجود داشت؟"

با اینحال، دی‌سانتیس گفته است که هیچ نقشی در ابداع معیارهای جدید آموزشی ایالت فلوریدا نداشته است، اما از این بخش نصاب درسی دفاع کرده است که چگونه برده‌ها هم مفادی را نصیب می‌شدند. او گفته است: "همهٔ اینها در واقعیت‌ها ریشه دارد."

آبدهٔ یادبود از ایمیت تل و مادرش در سه محل و در ایالت‌های ایلینوی و میسیسیپی بنا خواهد شد.

تل در سال ۱۹۵۵ در حالیکه از شهر شیکاگو برای دیدار بستگانش به میسیسیپی آمده بود،‌ پس از اتهام اشپلاق زدن بر یک زن سفید پوست در یک مغازه در شهر منی، ناپدید شد و سپس جسدش از یک دریا در آن ساحه پیدا شد.

مطالعات طب عدلی در آن زمان نشان داد که تل ابتدا به ضرب گلوله کشته شده و سپس جسدش همراه با وزنهٔ سنگین در داخل یک تکه پیچیده شده و در آب افگنده شده بود.

یک ماه پس از این رویداد،‌ دو مرد سفیدپوست – رای براینت و برادر اندرش جی دبلیو میلام – به اتهام قتل تل محاکمه شدند، اما هیات منصفهٔ محکمه که همه سفید پوستان بودند،‌ این دو متهم را تبریه کردند. اما چند ماه بعد، براینت و میلام در مصاحبه با یک رسانهٔ امریکایی اعتراف کردند که تل را به قتل رسانده بودند.

XS
SM
MD
LG