لینک های دسترسی

Breaking News

روجیو: امریکا در مبارزه علیه القاعده و داعش موفق نبوده است


بل روجیو، کارشناس امور دهشت افگنی در نهاد دفاع از دموکراسی‌ها
بل روجیو، کارشناس امور دهشت افگنی در نهاد دفاع از دموکراسی‌ها

بل روجیو، کارشناس امور دهشت افگنی در نهاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن دی‌سی می‌گوید که ایالات متحده در مبارزه علیه شبکه القاعده و گروه داعش ناکام شده است، زیرا به گفتۀ وی پس از ۲۳ سال از حملات ۱۱ سپتمبر، القاعده بار دیگر در خاک افغانستان پناهگاه‌های امن ساخته است.

روجیو در صحبت با صدای امریکا گفت که به دلیل اینکه تا کنون حملات مشابه ۱۱ سپتمبر تکرار نشده است، به این معنا نیست که تهدیدات القاعده و داعش ازبین رفته اند. او گفت که ماموریت امریکا در مبارزه با تروریزم، به ویژه مبارزه با القاعده و داعش "یک ناکامی مطلق" است.

او گفت که ایالات متحده برای شکست دادن القاعده به افغانستان رفت و می‌خواست مانع مبدل شدن افغانستان به پناهگاه امن برای سازمان‌‌های تروریستی شود، اما به گفتۀ وی پس از دو دهه حضور نظامی امریکا در افغانستان، "طالبان باردیگر به قدرت رسیدند، القاعده باردیگر در افغانستان زیربناهای دهشت افگنی را تاسیس کرده است که شامل کمپ‌های تعلیمات نظامی در ۱۲ ولایت، خانه‌های امن، مدارس دینی که جوانان را به افراط گرایی تشویق می کند، ذخیره سلاح و مرکز عملیات رسانه‌ای می‌شود".

این کارشناس امور دهشت‌افگنی در مورد چگونگی رابطه القاعده با طالبان گفت: "به نظرم القاعده و طالبان باهم توافق کرده اند که از خاک افغانستان حملاتی را علیه کشورهای غربی راه اندازی نکنند. القاعده در عوض از آزادی در افغانستان لذت می‌برد و کمپ‌های تعلیمی و زیربنا های خود را تاسیس کرده است. آنها نمی‌خواهند که امارت اسلامی طالبان را به خطر باندازند."

روجیو گفت که گروه داعش در افغانستان یک مشکل عمده برای طالبان است و به باور وی ریشه کن کردن داعش برای طالبان دشوار است.

گروه

XS
SM
MD
LG