لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: گزارش‌ها در مورد حضور تندروان در افغانستان نقشۀ خطرناک استخباراتی است


عبدالحق وثیق، رییس استخبارات طالبان مدعی شد که افغانستان قربانی فعالیت‌های مخرب برخی از گروه‌هایی است که مراکزی در منطقه دارند.
عبدالحق وثیق، رییس استخبارات طالبان مدعی شد که افغانستان قربانی فعالیت‌های مخرب برخی از گروه‌هایی است که مراکزی در منطقه دارند.

رییس عمومی استخبارات حکومت طالبان، گزارش‌ها دربارۀ حضور گروه‌های افراطی در افغانستان را تلاش شبکه‌های استخباراتی برای بدگمانی در منطقه خوانده و از پیامد آن هشدار داده است.

عبدالحق وثیق که امروز پنجشنبه ۲۵ جولای (چهارم اسد) در نشستی در کابل صحبت می‌کرد، گفت که تبلیغات رسانه‌ای در مورد حضور گروه‌های مختلف در افغانستان صحت ندارد، بلکه سیاسی و با هدف گمراه کردن اذهان عمومی است که این معلومات از سوی برخی سازمان‌ها و شبکه‌های استخباراتی منطقه و جهان به آنان داده می‌شود.

وثیق افزود: "در افغانستان مراکزی از گروه‌هایی که در گزارش‌های برخی سازمان‌های بین‌المللی ذکر شده، وجود ندارد و هیچ فعالیتی وجود ندارد، اما افغانستان قربانی فعالیت‌های مخرب برخی از گروه‌هایی است که مراکزی در همسایگی افغانستان و منطقه دارند و کار می‌کنند."

او بدون گرفتن نام کشور مشخصی که به باور وی میزبان مراکز گروه های تندرو است، از جامعه جهانی خواست که به جای "تبلیغات و اطلاعات نادرست"، حقایق را درک کند.

رییس عمومی استخبارات طالبان مدعی شد که برای اقدامات خرابکارانه، فتنه‌انگیز "افراد فاسد" وارد افغانستان می‌شوند.

او به کشورهای منطقه و جهان توصیه کرد که باید متوجه "نقشه‌های خطرناک" این سازمان‌ها و شبکه‌های استخباراتی باشند، در غیر آن به گفتۀ وی "ممکن است در آیندۀ نزدیک بهای سنگینی به دلیل این بی‌توجهی بپردازند و با عواقب خطرناکی مواجه شوند".

این مقام حکومت طالبان در حالی این اظهارات را بیان کرده است که تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۰ جولای (۲۰ سرطان) با نشر گزارشی هشدار داد که افغانستان با موجودیت گروه‌های تروریستی مانند القاعده و دولت اسلامی یا داعش، تقریباً به طور قطع منحیث منبعی برای ناامنی باقی خواهد ماند.

در این گزارش هشدار داده شده است که این گروه‌ها با یافتن پناهگاه امن یا یافتن راه‌هایی برای بهره‌گیری از ضعف طالبان، باعث این ناامنی خواهند شد و افغانستان را این گروه‌ها "منحیث سرزمین مسالمت‌آمیز یا دوست" تلقی می‌کنند.

گزارش گفته است که "بردباری مداوم طالبان در برابر طیفی از گروه‌های تروریستی مستقر در بسیاری از ولایت‌های افغانستان، شرایط را برای نفوذ تروریزم به کشورهای همسایه مهیا می‌کند".

کشورهای عضو سازمان ملل معتقدند که القاعده از سال گذشته برای انسجام مجدد، جلب و جذب نیرو و ایجاد شبکه‌ای از کمپ‌های آموزشی و خانه‌های امن در افغانستان در سراسر حداقل پنج ولایت افغانستان به شمول پایگاه‌هایی در شهر جلال‌آباد و دفاتری در کابل استفاده کرده اند.

همچنان معلومات استخباراتی گزارش جدید ملل متحد نشان می‌دهد که گروه دولت اسلامی یا داعش، تحت فشار قرار دارد و کشورهای عضو سازمان ملل متحد "به کوشش طالبان برای مقابله با تهدید شاخۀ خراسان"، اعتبار داده اند.

اما آنان ظرفیت‌های طالبان را برای مقابله با تروریزم زیر سوال برده و نگرانی‌هایی را در مورد ادامۀ جلب و جذب نیرو و پراکندگی شاخه خراسان گروه داعش مطرح کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG