لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن از وزیر دفاع اسراییل خواست تا از تشدید جنگ با لبنان اجتناب کند


از راست به چپ، یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل، و انتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ ایالات متحده
از راست به چپ، یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل، و انتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۴ جون (چهارم سرطان) در واشنگتن، پس از ملاقات با یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل، از اسراییل خواست تا از تشدید بیشتر جنگ با لبنان اجتناب کند.

این اظهارات بلینکن در حالی بیان شد که ایالات متحده تلاش می‌کند آتش‌بس میان اسراییل و حماس برقرار شود و گروگان‌های باقیمانده از نزد این گروه آزاد شوند.

پس از آنکه بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل،‌ به صورت علنی در مورد تاخیر ارسال سلاح و مهمات از ایالات متحده صحبت کرد،‌ گالانت به واشنگتن سفر کرده تا بر اهمیت روابط با امریکا، متحد عمده اسراییل، تاکید کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بلینکن در جریان ملاقات دو ساعته با گالانت در مورد دپلوماسی غیرمستقیم بین اسراییل و حماس با تمرکز بر توافقی که "آزادی همه گروگان‌ها را تضمین میکند و رنج مردم فلسطین را کاهش می دهد" بحث کرد.

میلر همچنین گفته است که بلینکن '' بر اهمیت اجتناب از تشدید بیشتر منازعه و دستیابی به یک راه حل دپلوماتیک که به خانواده‌های اسراییلی و لبنانی اجازه می‌دهد به خانه‌های خود بازگردند'' تاکید کرده است.

گالانت در جریان سفرش همچنین با ویلیم برنز، ریس استخبارات مرکزی ایالات متحده ملاقات کرد. برنز نقش عمده‌ای را در مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها از نزد حماس بازی می‌کند.

گالانت قبل از آغاز ملاقات با برنز تاکید کرد که بازگشت همه گروگان‌ها به خانه های شان در اولویت تعهد حکومت اسراییل قرار دارد و در این راستا هیچ استنثای برای آزادی گروگان‌ها وجود ندارد.

او گفت:‌ ''ما به همه تلاش‌های خود برای آوردن آنان (گروگان‌ها) به خانواده‌های شان ادامه می‌دهیم." اما وزیر دفاع اسراییل پس از ختم ملاقات با وزیر خارجه امریکا تبصره نکرد.

هنگامی که گالانت مقر وزارت خارجه امریکا را ترک می‌کرد، ده‌ها معترض در بیرون محوطه وزارت خارجه ایالات متحده،‌ بر ضد وی شعار دادند و او را ''جنایتکار جنگی'' خطاب کردند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ ۳۱ می طرح آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها را ارایه کرد. گروه حماس که در هفتم اکتوبر سال گذشته با حملات بر جنوب اسراییل، سبب تهاجم نظامی اسراییل بر نوار غزه شد،‌ خواست‌های خود را مطرح کرده است. ایالات متحده ابراز امیدواری کرده است که اختلافات میان دو طرف حل شود.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، به تاریخ ۱۸ جون اداره رییس جمهور بایدن را متهم به خودداری از ارسال تسلیحات و مهمات به اسراییل کرد، اتهامی که قصر سفید آنرا رد کرده است.

اما گالانت در جریان سفرش به ایالات متحده رویکرد متفاوتی در پیش گرفت و گفت: ''اتحاد میان اسراییل و امریکا به رهبری ایالات متحده در طول سالیان بی نهایت مهم است.''

او افزود که در کنار اردوی اسراییل "روابط ما با ایالات متحده مهمترین عنصر برای آینده ما از لحاظ امنیتی است."

بایدن در ماه اپریل به اسراییل هشدار داد که در صورت تهاجم گستردۀ اسراییل بر رفح، شهری در جنوب باریکه غزه که آخرین پناهگاه اکثر بیجا شدگان بر اثر جنگ در غزه است، فراهم آوری تسلیحات را متوقف خواهد ساخت.

بایدن که به دلیل حمایت از اسراییل تا حدی در داخل کشورش با انتقاد مواجه است،‌ ارسال محموله‌ای از مهمات را به اسراییل که شامل بم‌های دوهزار پوندی می‌شود، متوقف کرد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG