لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن به خاطر تاثیرات جنگ بر گرسنگی جهانی، بر روسیه انتقاد کرد


وزیر خارجه امریکا، روز پنجشنبه سوم اگست (۱۲ اسد) در شورای امنیت سازمان ملل متحد، از مسکو به دلیل تاثیرات جنگ "ناموجه و نامعقول" اوکراین بر امنیت غذایی جهان، انتقاد کرد.

انتونی بلینکن گفت: "هر عضو سازمان ملل متحد باید به مسکو بگوید که دیگر بس است؛ استفاده از بحیرهٔ سیاه برای باج‌خواهی بین‌المللی کافی است."

وزیر خارجه ایالات متحده در سخنان خود تصریح کرد که "کافی است آسیب‌پذیرترین کشور‌های جهان را به عنوان اهرم فشار در نظر بگیریم؛ این جنگ نا‌موجه و نامعقول را بس کنید."

بلینکن درباره پیامدهای آن استفادهٔ ابزاری از بحیرهٔ سیاسی بر صادرات غلات اوکراین که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد، هشدار داد.

این دپلومات امریکایی به عنوان رییس دوره‌ای شورای امنیت، تاکید کرد که جنگ اوکراین به عنوان "عامل اصلی ناامنی غذایی" ۱۱۷ میلیون نفر را در سال گذشته به محرومیت شدید دچار کرد.

در واکنش به سخنان وزیر خارجه امریکا، نماینده روسیه در شورای امنیت، نگرانی غرب را رد کرد و کشور‌های غربی را به تلاش برای "شیطان جلوه دادن روسیه" متهم کرد.

هم‌زمان نماینده روسیه ادعا کرد که در صورت برآورده شدن خواست‌های روسیه، آن‌ها به توافق ابتکار غلات بحیرهٔ سیاه خواهند پیوست.

همچنین شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا خواستار احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و دسترسی بی قید و شرط به کمک برای نیازمندان شد.

در جلسه قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد، روسیه با فشار چین، کشورهای در حال توسعه و کشورهای غربی برای جلوگیری از "بحران جهانی غذا" و راه اندازی مجدد ابتکار غلات اوکراین، در تنگنای بین‌المللی قرار گرفت و اعلام کرد که در صورت "تحقق شرایط خاص" این کشور، بار دیگر به این توافق خواهد پیوست.

پیش از این، سازمان ملل متحد و اعضای شورای امنیت، روسیه را به دلیل خارج شدن از "توافق ابتکار غلات" بحیرهٔ سیاه " و ممانعت از ارسال مواد غذایی" مقصر خوانده و از "حمله به بنادر اوکراین"، "نقض قوانین بین‌المللی" و "هدف قرار دادن زیربناهای غیرنظامی اوکراین" به شدت انتقاد کرده بود.

روسیه به کرات بنادر اوکراین را هدف قرار داده، زیربنا‌ها حیاتی و تاسیسات این کشور را تخریب کرده و بیش از ۱۸۰ هزار تن غلات را از بین برده است.

مسکو هشدار داده است که تمامی کشتی‌ها در بحیرهٔ سیاه را منحیث انتقالات سلاح خواهد پنداشت و از این رو تمامی کشتی‌ها اهداف مشروع برای نیروهای این کشور خواهند بود.

گروه

XS
SM
MD
LG