لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: اسراییل پیشنهاد امریکا را برای توافق آتش‌بس در غزه پذیرفته است


انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، هنگام صحبت با خبرنگاران در تل ابیب، اسراییل
انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، هنگام صحبت با خبرنگاران در تل ابیب، اسراییل

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، اواخر روز دوشنبه ۱۹ اگست (۲۹ اسد) در تل ابیب گفت که بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، پیشنهاد امریکا برای توافق آتش‌بس در غزه را پذیرفته و حالا به حماس بستگی دارد که با آن توافق کند.

پس از حملات هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ حماس بر جنوب اسراییل، این نهمین بار است که وزیر خارجهٔ ایالات متحده به منطقه از جمله اسراییل سفر می‌کند. این در حالی است که مصر و قطر در صدد نهایی کردن توافق آتش‌بس در نوار غزه و آزادی گروگان اسراییلی از نزد گروه حماس استند.

ایالات متحده در جریان مذاکرات آتش‌بس هفته گذشته در دوحه، پایتخت قطر، پیشنهاد جدیدی را ارایه کرد تا اختلافات میان اسراییل و حماس رفع شود. انتظار می‌رود که این گفتگو‌ها در هفته جاری در قاهره از سر گرفته شود.

بلینکن در پاسخ به پرسشی که آیا زمان انجام توافق در نهایت به پایان می رسد، گفت: ''ما هرگز تسلیم نمی شویم." این دپلومات ارشد ایالات متحده در جریان سفرش به بیت المقدس برای دو و نیم ساعت با نتنیاهو ملاقات داشت.

ساعاتی قبل از آن، بلینکن از اسراییل و حماس خواست تا مذاکرات جاری را از مسیر آن منحرف نسازند، زیرا به گفتهٔ او، ممکن این "آخرین فرصت" برای دست‌یابی به توافق آتش‌بس در غزه و رهایی گروگانان باشد.

بلینکن پس از ملاقات با آیزک هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل گفت: "این لحظهٔ سرنوشت ساز است-- ممکن بهترین و شاید آخرین فرصت برگشت دادن گروگانان به خانه‌های شان، آتش‌بس و قرار دادن همگان در مسیر بهتر صلح و امنیت پایدار باشد."

قبل از برگزاری گفتگو‌های دوحه، گروه حماس به تاریخ ۱۱ اگست از میانجی‌گران خواست تا به جای گفتگوهای بیشتر، طرح آتش‌بس را عملی کنند که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در ماه می آنرا پیشنهاد کرد.

واشنگتن با پشتیبانی مصر و قطر روز جمعه پیشنهاد جدیدی را بر اساس طرح پیشنهادی بایدن در ماه می و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت به منظور برقراری آتش‌بس و بازگشت گروگان‌ها ارایه کرد.

حماس می‌گوید که پیشنهاد جدید ایالات متحده بیشتر خواست‌های نتنیاهو را مدنظر گرفته است.

بلینکن بدون اینکه مشخص کند که آیا نگرانی گروه حماس در پیشنهاد جدید مدنظر گرفته شده یا خیر، روز دوشنبه خبرنگاران گفت:‌ ''حالا مربوط به حماس می‌شود که همین کار را انجام دهد'' و سپس میانجی‌گران مصر، قطر و ایالات متحده،'' گرد هم آیند و روند [توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها از نزد حماس] را تکمیل کنند.''

در همین حال، یک سخنگوی حکومت اسراییل روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که نتنیاهو "قاطعانه بر این اصل" ایستاد است که نیروهای دفاعی اسراییل حضور فزیکی خود را در دهلیز فیلادلفی - مرز بین نوار غزه و مصر- حفظ کنند تا از این طریق از تدارکات مجدد ''تسلیحات مرگبار'' برای حماس جلوگیری کند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های اسوشیتد پرس،‌ فرانس پرس و رویترز گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG