لینک های دسترسی

Breaking News

حماس طرح جدید آتش‌بس در غزه را رد کرد


حماس روز جمعه ۱۶ اگست (۲۶ اسد) اعلام کرد که "شرایط جدید" در طرح آتش‌بس غزه را که ایالات متحده پس از دو روز گفتگو با مذاکره‌کنندگان اسراییلی در قطر ارایه کرده است، نمی‌پذیرد.

واشنگتن با پشتیبانی مصر و قطر روز جمعه پیشنهاد جدیدی را بر اساس طرح پیشنهادی بایدن در ماه می و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت به منظور برقراری آتش‌بس و بازگشت گروگان‌ها ارایه کرد.

ایالات متحده، مصر، و قطر در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به گفتگوهای فشرده مقامات ارشد سه کشور طی ۴۸ ساعت گذشته در دوحه به منظور برقراری آتش‌بس و آزادی همه گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان، این گفتگوها را "جدی" و "سازنده" خواندند که در "فضایی مثبت" انجام شده ‌است.

در ادامه این بیانیه مشترک آمده است که طرح مزبور مبتنی بر اصول موارد توافق همه طرف‌ها طی هفته گذشته است و شکاف‌های باقیمانده در شیوه اجرای سریع توافق را برطرف می‌کند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز جمعه اعلام کرد که بیش از هر زمان دیگر به توافق آتش‌بس در غزه "نزدیک شده‌ایم" اما هنوز طرف‌های مذاکره به توافق نرسیده‌اند.

بایدن در قصر سفید به خبرنگاران گفت: "دستیابی به توافق آتش‌بس خیلی خیلی محتمل‌تر از سه روز پیش است، بنابراین همچنان باید امیدوار ماند."

حماس به سرعت مخالفت خود را با آنچه که "شرایط جدید" اسراییل در آخرین طرح نامیده بود، اعلام کرد.

یک منبع آگاه به خبرگزاری فرانس گفت که شرایطی که حماس به آن‌ها اعتراض کرده شامل نگه داشتن نیروهای اسراییلی در مرز غزه با مصر و شرایط مربوط به آزادی زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسراییل در ازای گروگان‌های اسراییلی است.

در همین حال وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، قرار است به اسراییل سفر‌کند تا روی پیشنهاد جدید با مقامات اسراییلی گفتگو کند.

وزارت خارجه در بیانیه‌ای گفت: "بلینکن بر نیاز حیاتی برای همه طرف‌ها در منطقه برای جلوگیری از تشدید تنش یا هر اقدام دیگری که می‌تواند توانایی نهایی کردن توافق را تضعیف کند، تاکید خواهد کرد."

واشنگتن از زمان قتل اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در ۳۱ جولای در حمله‌ای در ایران که به اسراییل نسبت داده شده و تهدیدات انتقام‌گیری و نگرانی از جنگ گسترده‌تر در شرق میانه، همراه با متحدان اروپایی خود برای آتش‌بس سریع در غزه فشار آورده است.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، از میانجیگران خواسته است تا "فشار" بر حماس برای پذیرش اصول پیشنهادی را افزایش دهند.

اما اردن، به صراحت نتنیاهو را مسوول عدم دسترسی توافق دانسته و ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، خواستار فشار توسط همه کسانی شد که می‌خواهند این کار به نتیجه برسد.

نمایندگان حماس در مذاکرات که روز پنجشنبه آغاز شد، حضور نداشتند و گفتند که شرایط آتش‌بس را که ایالات متحده در ماه می پیشنهاد کرده، می‌پذیرند و از امریکا خواستند تا بر اسراییل فشار وارد کند تا آنرا بپذیرد.

گروه حماس به تاریخ ۱۱ اگست نیز از میانجی‌گران مذاکرات صلح خواست تا به جای گفتگوهای بیشتر، طرح آتش‌بس را عملی کنند که از سوی جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، پیشنهاد شده است.

بایدن به تاریخ ۳۱ می سال روان میلادی طرح سه مرحله‌ای را برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ارایه کرد.

رییس جمهور امریکا گفت که مرحله اول شامل آتش‌بس و بازگرداندن برخی از گروگان‌ها از بند حماس است. در مرحلهٔ دوم، اردوی اسراییل از تمام نوار غزه خارج می‌شود، و آتش‌بس دایمی برقرار خواهد شد. در مرحلهٔ سوم بازسازی غزه آغاز می‌شود و پیکر بقیه گروگان‌های کشته‌ شده اسراییلی به خانواده‌های آن‌ها بازگردانده خواهد شد.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد و به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله کم و بیش ۱۲۰۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

این حمله سبب شد که اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویانه، عملیات گسترده را در نوار غزه آغاز کند. این عملیات نظامی در کنار تلفات سنگین، بخش اعظم نوار غزه را به خاک یکسان کرده است.

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، روز پنجشنبه اعلام کرد که تعداد کشته شدگان درگیری به کم از کم ۴۰۰۰۵ نفر و آمار زخمی شدگان به ۹۲۴۰۱ نفر رسیده است.

گروه

XS
SM
MD
LG