لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: توافق آتش‌بس غزه 'هنوز هم ممکن' است


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

در حالی که وزیر خارجهٔ ایالات متحده از اسراییل بازدید می‌کند،‌ جو بایدن، رییس جمهور امریکا، روز یکشنبه ۱۸ اگست (۲۸ اسد) گفت که توافق آتش‌بس در غزه ''هنوز هم امکان پذیر'' است.

این اظهارات رییس جمهور بایدن در حالی صورت گرفته که اسراییل و گروه حماس یکدیگر را به تاخیر برای رسیدن به توافق آتش‌بس مقصر می‌دانند.

بایدن پس از سپری کردن تعطیلات آخر هفته در محل تفریحی کمپ دیوید به خبرنگاران گفت که گفتگو‌ها هنوز هم جریان دارد. او گفت: ''ما تسلیم نمی‌شویم و توافق هنوز هم امکان پذیر است."

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، روز یکشنبه به تل ابیب رسید تا با مقامات اسراییل از جمله بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، یواف گالانت، وزیر دفاع، اسراییل کتز،‌ وزیر خارجه، و اسحاق هرتزوگ رییس جمهور اسراییل، در مورد آتش‌بس موقت و آزادی گروگان‌های باقی‌ مانده از نزد حماس گفتگو کند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۸ آگست به تل ابیب رسید و قرار است با مقامات ارشد اسراییل در مورد توافق آتش‌بس غزه ملاقات کند
انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۸ آگست به تل ابیب رسید و قرار است با مقامات ارشد اسراییل در مورد توافق آتش‌بس غزه ملاقات کند

پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر جنوب اسراییل، این نهمین سفر بلینکن به شرق میانه است.

شماری از دپلومات‌ها می‌گویند که توافق آتش‌بس موقت غزه می‌تواند از گسترش منازعه در شرق میانه جلوگیری کند. یک مقام ایالات متحده که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، با اشاره به وضعیت جاری در شرق میانه گفت که ''زمان به صورت خاص حساس'' است.

این مقام گفته است که بلینکن به همه جناح‌های مهم فشار می‌آورد تا توافق ‌آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها از نزد حماس در نهایت صورت بگیرد.

قبل از برگزاری گفتگو‌های دوحه، گروه حماس به تاریخ ۱۱ اگست از میانجی‌گران مذاکرات خواست تا به جای گفتگوهای بیشتر، طرح آتش‌بس را عملی کنند که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در ماه می آنرا پیشنهاد کرد.

اما پس از گفتگو‌ها میان میانجی‌گران ایالات متحده، مصر و قطر، امریکا پیشنهاد سازش جدیدی را ارایه کرد که سبب شد حماس روز یکشنبه نتنیاهو را به مانع تراشی توافق آتش‌بس متهم کند.

واشنگتن با پشتیبانی مصر و قطر روز جمعه پیشنهاد جدیدی را بر اساس طرح پیشنهادی بایدن در ماه می و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت به منظور برقراری آتش‌بس و بازگشت گروگان‌ها ارایه کرد.

ایالات متحده، مصر، و قطر با نشر اعلامیه‌ای مشترک با اشاره به گفتگوهای فشردهٔ مقامات ارشد سه کشور در دوحه این گفتگوها را "جدی" و "سازنده" خواندند که در "فضای مثبت" انجام شده ‌است.

به گفته حماس، این پیشنهاد بیشتر خواست‌های نتنیاهو را مدنظر گرفته به ویژه رد آتش‌بس دایمی، خروج همه‌جانبه از نوار غزه و ادامهٔ کنترول گذرگاه نتزاریم،‌ رفح و دهلیز فیلادلفی.

اسراییل گذرگاه رفح و دهلیز فیلادلفی را برای خود مهم می‌داند تا از این طریق از سرازیر شدن سلاح و مهمات به نوار غزه جلوگیری کند. گذرگاه نتزاریم یک نقطه استراتیژیک بین شمال و جنوب غزه می‌باشد.

حماس گفته است: "ما از میانجی‌ها می‌خواهیم که مسوولیت‌های خود را برعهده بگیرند و اشغالگران را به اجرای آنچه بر سر آن توافق شده است، وادار کنند."

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG